Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
Alexander
Forumgebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 okt 2015 21:19
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Climbing Twinair Turbo105 PK
Locatie: Oegstgeest

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Alexander »

Ik denk dat de turbo de dunne smering ook niet fijn vind.
Vooral na het uitzetten van de motor wanneer de turbo nog nadraaid.
Ik heb er overigens castrol edge 5W30 C3 inzitten .
Gr,Alex

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Thuur »

Alexander schreef:Ik denk dat de turbo de dunne smering ook niet fijn vind.
Vooral na het uitzetten van de motor wanneer de turbo nog nadraaid.
Ik heb er overigens castrol edge 5W30 C3 inzitten .
Ik begrijp deze stelling niet goed. Uitgaande van deze bron:
http://www.oliehandel.nl/blogs/2012/03/ ... -mijn-olie" onclick="window.open(this.href);return false;
Het eerste getal van viscositeits-aanduiding is volgens de bron de dikte in koude toestand en het tweede onder warme omstandigheden.

Wanneer u de motor uitzet bij warme motor dan komt de door u gebruikte olie overeen met 0W30 (SAE 30 = viscositeit warme motor)
Nadraaien van de turbo (is deze werkelijk in het olie-circuit opgenomen?) zal geen verschil uitmaken.

In koude conditie is de door u gebruikte olie dikker dan 0W30.
Deze topic is gestart onder de naam "Panda start niet meer".
Mocht de olie daarvan de oorzaak zijn (hetgeen ik betwijfel) dan kunt u volgens mij beter de viscositeit in koude toestand verdenken.

Ik ben benieuwd of er ook mensen zijn die problemen hebben ervaren met de T.A. module waarbij 0W30 als motorolie is gebruikt.
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door arnold66 »

Ik schijn nogal een discussie op gang gebracht te hebben met mijn bijdrage over de olie.
Het revisie bedrijf verzekerde mij dat het blok van een TA 85 en TA 80 exact het zelfde was, ook de turbo die dan draaien kan op 0W30.

Inmiddels ca 5 duizend km verder en geen tikkend geluid meer van de Twinair module, loopt een stuk rustiger rond en presteert nog altijd zoals hij moet. Ook de koude start is beter dan met de dikkere voorgeschreven olie, ik merkt dat hij bij de koude start niet mooi gelijkmatig ronddraaide.
Bij mij komt nu in iedergeval 0W30 erin, ik ben nu overtuigd dat het de levensduur van mijn module ten goede komt, echter de tijd zal het uitwijzen.

Voor wat betreft de turbo weet iedereen ondertussen dat deze na het pittig rijden even dient uit te draaien alvorens je de motor uitzet.
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door PandaVespa »

arnold66 schreef:Voor wat betreft de turbo weet iedereen ondertussen dat deze na het pittig rijden even dient uit te draaien alvorens je de motor uitzet.
Zelfs ik weet dat :P .

Bij twijfel altijd de dunste olie erin gooien. Motoren worden ontworpen voor een bepaalde dikte olie. Als er te dikke olie inkomt, dan kan dit niet door de kleine oliekanalen gepompt worden. Gevolg, oliedruk kan opbouwen en onderdelen worden niet gesmeerd.

Nu heb ik geen twinair, maar als ik een had, gaat er gewoon 0W30 in.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Erik 319 »

Ik houd het ook bij 0w30.
312=500 319=Panda.

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Thuur »

Olie blijkt toch belangrijker dan ik wilde aannemen.
Afgelopen weekeinde heb ik m'n Twinair van de eerste servicebeurt voorzien (42.000 Km / 2 jaar).
Doorgaans ben ik een rustige rijder en ik rijd ze zelfs "in" (eerste 2000 Km weinig vermogen vergen, laag toerental etc.).

Na vervangen van olie, oliefilter en luchtfilter is het euvel verdwenen dat al langere tijd aanwezig was:
Tussen 1800 en 2600 toeren/minuut, wel gas gevend maar zonder vergen van vermogen (optrekken e.d.) voelde
de stuwkracht niet constant, bijna alsof af en toe een arbeidsslag werd overgeslagen.
Omdat bij een lager toerental de motor wel soepel liep wijtte ik dat aan het "benzinekaartje", oftewel de
hoeveelheid ingespoten brandstof bij dat toerental en stand van het gaspedaal.
Daar kwam nog bij dat de auto van m'n partner (ook 2 jaar oud, tellerstand < 10.000 Km) hetzelfde euvel vertoont.

Na de oliewissel heeft de motor weer de soepelheid bij alle toerentallen die ik van Fiat gewend was.
Nog zonder de techniek erachter te begrijpen ben ik dus "om" en wissel de olie en filter vanaf nu ook jaarlijks.
Gebruikte olie is Shell Helix 0W30.
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

Danoontje
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 sep 2018 09:27
1e Panda-achtige: Lounge Turbo Twinair 86pk 2012

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Danoontje »

Vanuit dealer zit 5W40 in de Panda. Ik merk nu met het koude weer dat hij met starten amper ronddraait. Zowel met starten als de eerste km's. Dus besloten definitief over te gaan op 0w30
Driewieler -> Fiets -> Honda Vision -> Kreidler Florett RMC Superstar -> Zundapp Super Combinette DeLuxe -> Opel Kadett C1 1977 + Opel Kadett C1 1978 -> Ford Transit Ambulance 1978 -> Subaru Justi-> Peugeot 206 -> Renault Kangoo -> Renault Kangoo 4x4 -> Fiat Panda Lounge Turbo Twinair 86pk

Gebruikersavatar
Alexander
Forumgebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 okt 2015 21:19
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Climbing Twinair Turbo105 PK
Locatie: Oegstgeest

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Alexander »

Danoontje schreef:Vanuit dealer zit 5W40 in de Panda. Ik merk nu met het koude weer dat hij met starten amper ronddraait. Zowel met starten als de eerste km's. Dus besloten definitief over te gaan op 0w30
Klopt vandaar mijn betoog dat het beter zou zijn voor de turbo.
Alleen voor het blok heb ik mijn twijfels.
Ik had selinia olie gekocht 5 w 40 (speciaal voor het twinair blok),de motor liep meteen helmaal ruk.
Toen 5w 30 er in en meteen een stuk beter.
Maar in het boekje van mijn panda staat selinia 5W40 voor geschreven.
Gr,Alex

Gebruikersavatar
pandacooper
Forumgebruiker
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 okt 2011 17:07
1e Panda-achtige: Panda emotion 2004 1.2

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door pandacooper »

Wel een oude forum topic maar wel zeer belangrijk. Als mercedes kenner en meerdere merken adviseer ik 0w30.Doen
En laat je niet verleiden naar een goedkopere fullsyntheet 5w30 of 5w40. (ACTION etc) Scheelt in de portemonee maar niet voor dit vernuftig hightech motorblokje.

Markv70
Forumgebruiker
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 feb 2020 17:59

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Markv70 »

De euro 5 motoren twinair85 mag alleen 5w40 olie in. Euro6 motoren alleen 5w30.

Deze info heb ik vanuit de Fiat Italia helpdesk.

Mbt verversen is niet het euvel. Deze twinair motoren hebben een beveiliging als de olie op een kritisch Nick dreigt te komen start deze niet meer. Aangezien deze motoren redelijk wat verbruiken en ze slechts 3.6 liter in de motor hebben zitten regelmatig controleren en bijvullen.

5w30 in een Euro5 motor kan gebroken zuigerveren opleveren omdat deze dunner zijn tov euro 6 motoren.

Gr Mark

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk


Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Thuur »

Ik hoop dat de helpdesk deze bewering voor u op schrift wil stellen opdat u onverhoopte schade kunt verhalen.
Met mijn ervaring tot nu toe houd ik het op 0W30, en de meeste olieleveranciers komen daar ook op uit.

Volgens mijn gegevens heeft de carterpan een inhoud van 2.8 liter en het oliefilter 0.4. Dat brengt het totaal op 3.2 liter.
Als ik het instructieboekje moet geloven dan "mag" de Twinair 400 gram / 1000 Km verbruiken.
Mogelijk gaat men uit van een zeer beroerde rijstijl of tolerantie in specificaties. Mijn Twinair (we hebben er twee) heb ik bij 42.000 Km. van nieuwe olie en filter voorzien, vóór die tijd heb ik slechts éénmaal 0.3 liter toegevoegd. Dat was bij Km stand 28.000. Nu is mijn stand ruim 65.000 Km en olie komt nog steeds bovenin de peilstok.

Werkelijk olieverbruik bij Fiat motoren ben ik overigens niet gewend, de vorige Panda (1.2) verbruikte ook alleen in de eerste kilometers een beetje en daarna hoegenaamd niets meer. Ik rijd mijn auto's nog wel "ouderwets" in.

Beschikt u over brongegevens om de bewering dat Euro 6 motoren dunnere zuigerveren hebben te maatstaven?
Bij mijn weten heeft Euro 5 of 6 louter betrekking op de emissie en lijkt met mij niet erg aannemelijk dat alle fabrikanten ineens dunnere zuigerveren zouden toepassen.
Brekende zuigerveren vanwege olieviscositeit vond ik ook al zo vreemd, zijn de olieschraapveren dan eerst defect geraakt?
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

Sirano
Clublid
Berichten: 307
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
Been thanked: 2 times

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Sirano »

Mijn 82 pk versie heeft tussen de oliewissel ieder jaar geen olie verbruik. De eerste twinair van 85 pk ook niet.

Markv70
Forumgebruiker
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 feb 2020 17:59

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Markv70 »

Thuur schreef:Ik hoop dat de helpdesk deze bewering voor u op schrift wil stellen opdat u onverhoopte schade kunt verhalen.
Met mijn ervaring tot nu toe houd ik het op 0W30, en de meeste olieleveranciers komen daar ook op uit.

Volgens mijn gegevens heeft de carterpan een inhoud van 2.8 liter en het oliefilter 0.4. Dat brengt het totaal op 3.2 liter.
Als ik het instructieboekje moet geloven dan "mag" de Twinair 400 gram / 1000 Km verbruiken.
Mogelijk gaat men uit van een zeer beroerde rijstijl of tolerantie in specificaties. Mijn Twinair (we hebben er twee) heb ik bij 42.000 Km. van nieuwe olie en filter voorzien, vóór die tijd heb ik slechts éénmaal 0.3 liter toegevoegd. Dat was bij Km stand 28.000. Nu is mijn stand ruim 65.000 Km en olie komt nog steeds bovenin de peilstok.

Werkelijk olieverbruik bij Fiat motoren ben ik overigens niet gewend, de vorige Panda (1.2) verbruikte ook alleen in de eerste kilometers een beetje en daarna hoegenaamd niets meer. Ik rijd mijn auto's nog wel "ouderwets" in.

Beschikt u over brongegevens om de bewering dat Euro 6 motoren dunnere zuigerveren hebben te maatstaven?
Bij mijn weten heeft Euro 5 of 6 louter betrekking op de emissie en lijkt met mij niet erg aannemelijk dat alle fabrikanten ineens dunnere zuigerveren zouden toepassen.
Brekende zuigerveren vanwege olieviscositeit vond ik ook al zo vreemd, zijn de olieschraapveren dan eerst defect geraakt?
Succes ermee dan, heb heel wat probleemgevallen binnen zie komen. 0w30 mag sowieso al helemaal niet tenzij je een nieuwe twinair hebt dan weer wel

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk



Markv70
Forumgebruiker
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 feb 2020 17:59

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Markv70 »

Leuk verhaaltje met problemen door verkeerde olie.

https://automotiveacademy.nl/nl/blogs/t ... -cilinders

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk


Markv70
Forumgebruiker
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 feb 2020 17:59

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Markv70 »

Voor iedereen dit is de mail vanuit Italië, gelukkig kan ik het gewoon lezen maar onder de non Italianen eronder de vertaling.

Cerca nel supplemento del Manuale di uso e manutenzione di Natural Power e segui le specifiche ACEA e SAE richieste. Il sistema di alimentazione gemellare ha tolleranze molto strette e richiede il rispetto di tutte le specifiche indicate nel manuale operativo e di manutenzione. Il Multipower Gas 5W-40 ACEA C3 è stato utilizzato solo su versioni prodotte fino a dicembre 2013. Successivamente la Fiat ha modificato le tolleranze di coppia dei componenti gemellari e ha cambiato la classe SAE. Pertanto, le versioni prodotte da gennaio 2014 devono utilizzare un olio con specifica ACEA C2 e grado SAE 0W-30 come Selenia Digitek PE

Vertaling

Zoek in het supplement van de gebruiks- en onderhoudshandleiding voor Natural Power en volg de nodig ACEA- en SAE-specificaties. Het twinair voersysteem heeft zeer nauwe toleranties en vereist dat alle specificaties vermeld in de gebruiks- en onderhoudshandleiding worden nageleefd. De Multipower Gas 5W-40 ACEA C3 werd alleen gebruikt op versies geproduceerd tot december 2013. Fiat wijzigde vervolgens de koppeltoleranties van de twee componenten en veranderde de SAE-klasse. Daarom moet op de versies die vanaf januari 2014 zijn geproduceerd een olie met ACEA C2-specificatie en SAE 0W-30-kwaliteit zoals Selenia Digitek PE worden gebruikt

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “Techniek”