Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Alle zin en onzin die wij samen willen delen

Moderators: Rick Lieffering, Joost

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door bero »

Het blijft in mijn ogen een moeilijk punt.
Of we last hebben van facebook of andere social media, vind ik moeilijk te zeggen. Hoe meet je dit? Wat zijn de duidelijke overeenkomsten met forums en facebook? Waar doet facebook het beter? Is het de manier van reageren? De 'like' functie?

Of is het gewoon een gebrek aan zichtbaarheid van de club zelf?
Een groot gedeelte van de mensen die nieuw op het forum komen, komen via zoekmachines en niet via facebook, terwijl steeds meer mensen op facebook zoeken ipv zoekmachines.

afgelopen jaren is er weinig tot niets gedaan met de mogelijkheden die social media te bieden heeft voor de club. We zijn er wel mee bezig. Zo heb ik eind deze week overleg met de beheerder van de clubshop en degene die afgelopen ALV aangegeven heeft te willen en kunnen helpen op dit vlak.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door sjirafje »

Ik denk wel dat zichtbaarheid op sociale media kan helpen voor de club (en het forum) maar denk ook dat als je dat serieus wil dat veel werk en tijd kost. Je moet mensen dan zelf actief geïnteresseerd houden. Doe je dat niet dan zakt je ranking in de algoritmes en dan is je exposure weer weg. Dat betekent dat je mensen nodig hebt die regelmatig (meerdere keren per week?) content plaatsen die gericht is op het trekken van aandacht en het uitlokken van een actie van bezoekers (reactie posten, liken, delen etc).

Een ander idee (wat misschien nog wel meer werk is) is gebruik maken van video platforms. Mensen zoeken vaak op YouTube voor een oplossing voor hun probleem. Je zou als club een soort how-to filmpjes kunnen maken en daarbij regelmatig verwijzen naar het forum en de club. Het voordeel is dat dit soort filmpjes over tijd veel aandacht kunnen trekken. Een filmpje van 5 jaar oud kan nogsteeds aandacht trekken. Groot nadeel is de hoeveelheid werk die in het maken van dit soort filmpjes gaat zitten. Filmpje van Panda meetings etc. leveren naar verwachting dan weer weinig nieuwe geïnteresseerden op, deze worden vooral bekeken door mensen die al bekend zijn met die meeting of er zelf bij waren.

Misschien nog wel belangrijker is de vraag hoe je mensen vast houdt en meer laat participeren op het forum. Ik weet niet of er cijfers zijn van hoe vaak nieuwe bezoekers het forum bezoeken voor ze het weer voor gezien houden? En hoeveel posts ze gemiddeld plaatsen? Hoe vaak komt het bijvoorbeeld voor dat iemand zich voorstelt, een vraag plaatst (of iets te koop vraagt/aanbied) en daarna nooit meer terug komt? En als dat inderdaad vaak gebeurt, hoe kun je deze mensen verleid om vaker terug te komen?

Hoe dan ook denk ik dat bijna alle fora en de meeste auto clubs met dit probleem worstelen. De tijd dat mensen je forum via Google vonden en vervolgens uitzichzelf langdurig actief werden lijkt voorbij.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Xa4 »

Persoonlijk denk ik dat het begrip van 'een forum', grotendeels dankzij social media en youtube al lang op haar aftocht is.
Jongere generaties, waaronder ik mezelf ook reken, doen daar grotendeels niet meer aan.
Dat merk ik hier, dat merk ik op motorforum, ga zo maar door.

Die participatie; de tijd en de moeite die het kost om 'iets op te bouwen', wat op fora er een beetje bijhoort, dat geduld hebben jongeren niet meer. Het voelt in vergelijking met sociale media voor velen niet zo vrij en benaderbaar, een forum heeft toch een beetje het gevoel alsof je een bruin café binnenloopt waar iedereen elkaar kent en jou aankijkt vanaf het moment dat je binnenstapt. (Terwijl het eigenlijk hartstikke gezellig blijkt, maar dat vooroodeel/''voorgevoel'' houdt mensen dan toch buiten de deur.)
Alleen al het aanmelden, vinden van oudere topics, schrijven van een topic etc. is voor velen toch al een hele barrière, terwijl je dus op facebook een oproepje zó geplaatst hebt, en dat voor veel mensen veel makkelijker voelt.

Daarnaast de kloof tussen jongeren, die vooral op fora komen om oplossingen voor hun problemen te vinden en de 'oudere' generatie, voor wie het toch ook een bepaald sociaal aspect heeft, wat jongeren simpelweg uit hun social media halen.

Het is dus triest om te zien dat ondanks het merkbaar populairder worden van de Panda (en dan heb ik het over de 141) onder jongeren, het forum zelf amper actief is. Met dus allereerst 1. die barrière en 2. de kloof tussen type gebruikers die daaraan ten grondslag liggen, vermoed ik.

Maar inderdaad ook de zwakke verbinding tussen sociale media, youtube en het forum zijn deel van het probleem.
Wil het forum bestaansrecht blijven hebben en meer mensen geëngageerd willen krijgen dan zal het beter moeten gaan aansluiten op sociale mediakanalen, denk ik zo. En dat ligt in lijn met een aantal dingen die Sjrafje in hierboven scherp duidt. Ik lees in bovenstaande comment over een aankomend gesprek daarover, mocht ik daaraan kunnen bijdragen hoor ik dat graag!
Het lijkt mij dat een bruisende, open facebookpagina/groep zou de toegangspoort kunnnen zijn naar het forum waar de mensen die ''dieper'' willen gaan terecht kunnen, en lid kunnen worden van de pandaclub terwijl het sociale aspect zich dan verplaatst naar de sociale media.

Een grotere differentiatie tussen de modellen Panda's en evt bijbehorende facebookpagina's lijkt mij ook iets dat zou kunnen helpen. Veel mensen zijn niet geïnteresseerd in 'DE Panda' maar in 'HUN Panda'. Er zullen amper 141 rijders zijn die geïnteresseerd zullen zijn zijn in een gloednieuwe Panda en vice versa. De auto's die nog geen klassieker zijn zoals de 141 dat is, worden gewoon een stuk minder interessant gevonden door non-eigenaren. Dat doet voor mij ook af aan een club, als ik aan een Panda treffen denk, wil ik niet op een parkeerplaats komen met 9 169's en twee 141'tjes.
Zo zit ik zelf in een micro whatsappgroepje met wat lokale, jonge 141(a) rijders, waar we foto's, vragen etc. met elkaar delen, als je dit in facebookpaginavorm giet heb je zo een hele groep geïnteresseerde mensen!
Ik zou dan met like-minded mensen over onze 141a's kletsen, zonder langs allerlei voor mij niet-relevante dingen te hoeven klikken óf te hoeven vrezen dat je iedereen gekmaakt, wat je dan weer hebt in een whatsappgroepje.
Gek toch eigenlijk, dat er geen Nederlandse, aparte ''Fiat Panda 141'' / ''Fiat Panda 169'' / ''Fiat Panda XXX'' groepen zijn, en we daarvoor moeten uitwijken naar Engelse Panda pagina's?

Dit forum zou je ook nog kunnen aanvullen met vaste topics met beschrijvingen en dus video's van bepaalde standaard procedures, zij het het vervangen van een koppakking, lekke benzineslang, allerlei bekende euvels. Dat vind ik een zeer goed idee van sjrafje! Er is toch wel een aardig aantal topics met duidelijke foto's en beschrijvingen van welbekende euvels, maar helaas laat het aantal topics met terugkerende vragen zien dat deze duidelijke pagina's met oplossingen tot veelvoorkomende problemen niet zo gemakkelijk te vinden zijn als men hoopt.

Het is natuurlijk heel makkelijk om vanachter ons bureautje te typen wat we denken dat er mis is, zoals ik nu zelf ook doe, dus nogmaals; mocht ik iets meer kunnen betekenen hoor ik dat graag.
Autoclubs en fora oude stijl kwijnen wel weg, maar kunnen alsnog floreren zoals ik onlangs heb gezien toen ik zag hoe het Citroën clubleven in elkaar zit, waar bij de XM club sinds een tijdje verrassend jonge aanwas is die de vergrijzende club een toekomst garandeert.
En gezien de populariteit van de Panda denk ik dat het zeker mogelijk is, en hoop ik het ook, want het is zo leuk! Ten slotte delen we allemaal iets; de liefde voor onze wagentjes!

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door bero »

@sjirafje, @Xa4 , ik ga later deze week terug komen op jullie bericht (misschien privé).
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Riddick »

Je kan ook een BLOG toevoegen aam de Panda Club site, waarbij als je op een onderwerp klikt dat je in het forum terecht komt.
Je moed dan echter wel een kandidaat zoeken die de onderwerpen op het BLOG zet, en de link van het forum op de BLOG activeert.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door PandaVespa »

Forum is eigenlijk ouderwets. Facebook, snapchat, etc is tegenwoordig in. Even makkelijk fotootje uploaden en klaar. Als het leuk is, wordt het geliked en anders niet. Contact is meer oppervlakkig, wat wellicht ook beter is. Het draait uiteindelijk om de (141) Panda, dat wordt volgens mij wel eens vergeten.

Enne de 141 Panda is volgens mij bijna uitgestorven (in NL). Ook in Italië lopen de aantallen terug. De 141 Panda wordt wel een klassieker, heeft nog wat meer tijd nodig.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Joost »

Nog even een balletje opgooien: aangezien veel meer autoclubs tegen dezelfde problemen aan lijken te lopen - wordt hier in breder verband over nagedacht? Kan de FEHAC hier misschien iets in betekenen? Of is het een idee om zelf eens contact te zoeken met andere clubs om te zien hoe zij zaken aanvliegen?

Het kan geen kwaad denk ik om eens over de schutting te kijken en tips en ervaringen uit te wisselen. Een beetje afkijken bij clubs die zich goed staande weten te houden, en misschien wel toenadering zoeken naar vergelijkbare clubs die wat meer moeite hebben.

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Pinda72 »

Ik denk dat een forum zichzelf in stand houdt, zolang de auto's interessant zijn of blijven. Ik loop niet te koop met mijn vragen op facebook of Instagram, dat is meer voor mensen die hun spullen, waar ze op vakantie zijn of hun haar of piercing willen laten zien ( :mrgreen: ), niet voor technische problemen of projecten. Probeer maar eens wat terug te vinden. Van mij hoeft niet de hele wereld mee te kijken, met wat ik aan het doen ben, en dat is (voor mij dan) het voordeel van een forum. Tevens ben ik verbaasd hoe vaak mensen aan mij vragen, hoe ze een probleem kunnen oplossen (ik ben geen automonteur!): als ik dan opmerk dat ze dat op een forum kunnen vinden, dan weten ze geeneens van het bestaan ervan. Mensen lijken ook steeds makkelijker te worden, men wil zelf bijna niets meer doen. Tijdgebrek? Luiheid? Geen technische aanleg? Geen gereedschap? Te druk?
Mijn zoon merkt wel eens op dat er maatschappelijk teveel informatiestromen bestaan, en dat velen daar niet mee om kunnen gaan, of niet meer weten waar ze 'het' moeten zoeken.

ALLE autofora lopen sinds ruim 2 jaar terug in activiteit......rara hoe zou dat nu komen? Waar het voorheen gezellig was, is het ineens een stuk minder gezellig. Op diverse fora zijn heftige discussies ontstaan over de huidige situatie, oftewel, de boel valt uit elkaar. Beperkingen en lockdowns hebben er zeer zeker geen goed aan gedaan, plus wat er economisch nog aan gaat komen.
De auto lijkt ook steeds meer op de achtergrond te komen, en dat heeft alles te maken met kosten, misschien ook minder technische interesse van de jeugd. Het moet makkelijk zijn, en communicatie is ook een deel van die informatiestroom. Binding is ook zoiets. Dan heb ik het niet alleen over merkbinding, maar ook aardse zaken.

Geduld is denk ik het antwoord, maar ook het zichtbaar houden van bepaalde auto's (bijeenkomsten, puzzelritten, enz).
Bepaalde auto's mogen niet vergeten worden. Op het Renault 16 forum loopt het bijvoorbeeld ook geen storm, maar het bestaat wel.
Samenvoegen van 1 merk zou misschien niet zo een heel gek idee zijn, bijvoorbeeld één Fiat-forum.
Of een Fiat/Ferrari/Lancia/Maserati/Alfa/Lambo-forum :mrgreen:

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door bero »

Als jullie interesse hebben, denk ik dat er wel ruimte is om onze gedachtes over de toekomst van het forum uit te wisselen.
Als bestuur werken we op dit moment ook veel aan de zichtbaarheid van de club en het forum is daar ook onderdeel van.
Zo zijn we bezig met de social media kanalen weer nieuw leven in te blazen en meer content te maken/delen.
Zoals al eerder (en veel vaker) geuit is, is dat we het voornamelijk moeten hebben van vrijwilligers en die zijn moeilijk te krijgen, of haken snel af. En of je nou alleen forumlid bent of ook clublid bent, vind ik dan ook helemaal niet belangrijk.

Als bestuur hebben we het de aankomende weken ook druk (vergaderen en actiepunten behandelen) en het kampeer weekend nadert al snel. Daarna kunnen we dus eventueel gaan kijken wie er interesse heeft en wat we daar mee kunnen. Natuurlijk moeten we dit ook afstemmen met het forumbeheer.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Robert100HP »

Een forum zoals dit kan niet tippen aan de snelheid waarmee men de met andere social media communiceert.
Als opslag voor technische oplossingen en de bijbehorende afbeeldingen is het juist andersom, je kunt er gemakkelijker
dingen vinden.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Erik 319 »

Wat er al op staat is al genoeg reden om bestaansrecht te hebben.
Er is volgens mij geen probleem van de 141 dat hier niet terug te vinden is.
Voor de 169 is het weinig anders.
De 319 is te nieuw en te betrouwbaar maar ook daarvoor is toch wel iets te vinden waar je mee geholpen zou kunnen zijn.
Dus al gebeurt er hier nix,het is toch een mooie encyclopedie/vraagbaak.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door bero »

Robert100HP schreef: 10 mei 2022 09:33 Een forum zoals dit kan niet tippen aan de snelheid waarmee men de met andere social media communiceert.
Klopt, maar dat kan ook tegen werken natuurlijk. En verschil vind ik dat er, als ik bijvoorbeeld naar de groep 'Fiat Register' kijk, te veel onjuiste informatie en kennis soecifiek voor de Panda. Hier op het forum zitten mensen due voornamelijk kennis hebben of zelf ervaring hebben. En dat is weer de kracht van het forum
Erik 319 schreef: 10 mei 2022 14:02 Wat er al op staat is al genoeg reden om bestaansrecht te hebben.
Er is volgens mij geen probleem van de 141 dat hier niet terug te vinden is.
Voor de 169 is het weinig anders.
De 319 is te nieuw en te betrouwbaar maar ook daarvoor is toch wel iets te vinden waar je mee geholpen zou kunnen zijn.
Dus al gebeurt er hier nix,het is toch een mooie encyclopedie/vraagbaak.
Klopt ook. Elk onderdeel of probleem is wel eens besproken. Denk ook dat dat het punt is waarom er weinig mensen aanhaken of reageren. Ze zoeken op internet naar hun probleem, vinden bij ons een aantal topics met het antwoord en zijn weer weg. Dat is zeker niet erg, maar veel actieve topics blijven dan uit.

De autotechniek word steeds meer elektronisch en DHZ'ers kunnen daardoor steeds minder zelf helaas. Daarnaast weet ik dat een hele hoop 312/319 auto's leaseauto's zijn en die gaan gewoon naar de dealer want dat kost hun niks.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Erik 319 »

Een 319 als leaseauto???
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door bero »

Erik 319 schreef: 10 mei 2022 17:49 Een 319 als leaseauto???
Jazeker! Zowel prive als zakelijke lease. Rijden er echt meer rond dan je denkt.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Erik 319 »

Nooit geweten. Ik ging er altijd van uit dat leaserijders altijd de wat duurdere wagens kozen. Voor de bijtelling is een Panda natuurlijk hartstikke gunstig.
En dan zal je inderdaad weinig op een forum zitten.
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “De Koffietafel”