Ik wil ook niet beweren dat het gek is ofzo, tis geen oordeel van mijn kant maar een interesse.Robert100HP schreef: ↑31 okt 2022 14:29 Voor een stoplicht of in de file de auto in zijn vrij zetten met niet ingetrapte koppeling is zo gek nog niet.
Ik doe het ook , soms laat ik hem zelfs " zeilen " ( gewoon in zijn vrij naar het stoplicht rollen). Het slijt gewoon veel minder.
Ergo er zijn auto's geweest ( nu oldtimers ) die ipv een stalen lager een koolstof ring als druklager hadden.
Daar hoefde dat geintje van te lang indrukte koppeling echt niet flikken, die ring verbrandde dan spontaan.
En er bestaan de zogenaamde " pedaalridders " die de koppeling altijd als voetsteun gebruiken.
Ik kan me met de huidige techniek gewoon niet direct voorstellen wat er overmatig zou slijten door de koppeling in te houden. Discutabel heb je ook slijtage als je steeds de koppeling intrapt. Dus dan is de vraag wat harder slijt, 2x koppelen of 1x koppelen met ingetrapt houden.
(Niet dat "huidige techniek" alles zegt want ik heb zo'n fijne benzine Berlingo gehad waar je onder belasting het druklager door de drukgroep heentrapt. (k*tconstructie )