Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Erik T.
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mar 2021 19:59
1e Panda-achtige: 1100 Young 2003
2e Panda-achtige: 1100 Smile 2002
Been thanked: 3 times

Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen

Bericht door Erik T. »

Aangemoedigd door het topic van Wytze, die een Twingo vouwdak in een 169 bouwde (http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 35&t=15791) besloot ik eens te kijken of dat ook in een 141 zou kunnen.

Ergens anders op dit forum vond ik een foto van de Marbella van Michiel van G. met een Twingodak:
Afbeelding
Het moest dus kunnen.
Via Marktpaats een dakje gescoord en de stoute schoenen aangetrokken.

Zo zag het dak van mijn Panda Young uit 2003 er voor de slachtpartij uit:
Afbeelding

Als eerste de hemel verwijderd. Dat gaat zeer eenvoudig; eerst de zwarte carrosserieclip die in het midden zit losmaken. De voorkant en achterkant van het hemeltje zitten geklemd en kunnen met een klein beetje wringen worden losgehaald onder de versterkingen vandaan. Ook de zijkanten zitten geklemd boven een profiel waardoor je het makkelijk los kan maken.
Daarna kan het hemeltje via de achterklep naar buiten worden getrokken:
Afbeelding

Zo ziet het dak er onder de hemel uit:
Afbeelding
De dwarsbalk ziet er imposant uit, maar het dak ligt er min of meer los bovenop, vastgehouden door wat kit.
Later kan die dwarsbalk zonder problemen weggehaald worden.
De kabel die je ziet lopen is de 2-aderige voedingskabel van de interieurverlichting. Die moet verlengd worden omdat die dwars onder het dak doorloopt.

Daarna met afplakband het dak afgeplakt. Hierdoor wordt het makkelijker om het gat én de benodigde boorgaten af te tekenen, Daarnaast voorkomt het onnodige beschadigingen:
Afbeelding

Bij het dakje hoort een binnenframe dat bestaat uit 4 losse aluminium profielen. Die heb ik in elkaar geschroefd waardoor een prima mal ontstaat voor het te zagen gat en de boorgaten.
Idealer zou het zijn om een compleet dak van een Twingo af te slijpen. Dan heb je na verwijdering van het vouwdak daaruit een perfecte mal. Maar die had ik niet. Dus dan maar zo:
Afbeelding

De mal passen en aftekenen:
Afbeelding

Er zitten twee draadeindjes (M5) op de voorste hoeken van het frame. Door die als eerste in te boren, ligt de mal volledig gefixeerd en kan er nauwkeurig worden afgetekend:
Afbeelding

Tsja, en dan moet er toch echt iets gaan gebeuren dat onomkeerbaar is:
Afbeelding

En daarna de zaag er in. Ik heb expres voor een decoupeerzaag gekozen omdat slijpen veel meer rotzooi geeft. Wel eerst een sleufje geslepen om een beginnetje voor de zaag te maken:
Afbeelding

Om te voorkomen dat het plaatwerk ontzet op het moment dat het voor een groot deel open gezaagd is, moet je het ondersteunen op de hoeken:
Afbeelding

En dan is het zover: het gat zit er in:
Afbeelding

Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten. Ik heb het vouwdak zeker 10 x op het gat moeten leggen om het gat beetje voor beetje helemaal passend te maken. Het paste namelijk niet in één keer omdat het gat toch nog te krap was:
Afbeelding

Als het afplakband verwijderd is en er conservering (primer) op de zaagsnede en de boorgaten is gesmeerd, ziet het resultaat van de veldslag er zo uit:
Afbeelding

Aan de binnenkant moet er nog het nodige weggeslepen worden om voldoende ruimte te maken voor het binnenframe.
De dwarsbalk moet nog iets verder weggehaald worden dan de breedte van het dakgat:
Afbeelding
Ook de voorste en achterste dwarsbalk moeten iets ingeslepen worden.

Om zoveel mogelijk lekkage tegen te gaan, heb ik het vouwdakje gemonteerd met carrosseriekit (polyurethaan van 3M), ook rondom de boorgaten:
Afbeelding

Daarna kan het binnenframe worden gemonteerd en aangetrokken met een stuk of 24 M5 moertjes die op de draadeinden van het vouwdak passen. Om vervorming van het plaatwerk tegen te gaan verdient het aanbeveling om die moertjes eerst losjes te monteren en daarna -met inachtneming van het verdelen van de kracht- stuk voor stuk aan te draaien.

Het hemeltje past van geen kanten meer. Ik heb het wel terug gemonteerd maar eigenlijk ziet het er niet uit.
Eerst de hemel afgetekend door het open vouwdak, maar dat lukte mij niet goed:
Afbeelding

Maar toen had ik wel de positie helder. Daarna met behulp van de Twingo hemelbekleding het gat overgenomen en uitgesneden met een stanleymes:
Afbeelding
Afbeelding

Het hemeltje zit er weer in, maar ik ben niet gelukkig met het resultaat. Nog eens goed nadenken over hoe dat beter kan:
Afbeelding

Als laatste ben ik behoorlijk aan het worstelen geweest met de montage van het spoilertje. Dat zit met 4 draadeindjes op het dak en aan het vouwdakframe gemonteerd. De positie daarvan komt erg krap.
Uiteindelijk is het gelukt, maar om de moeren op de draadeinden te kunnen zetten, heb ik 4 gaten van 13 mm. moeten boren in de voorste dwarsbalk. Dat is het plaatwerk waarop ook de binnenverlichting gemonteerd is:
Afbeelding

De Panda ziet er voortaan zo uit:
Afbeelding

Ik vond het een grappig klusje, maar qua tijdsbeslag had ik het een beetje onderschat. Er zit zo'n 8 uur werk in.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen

Bericht door michiel van g. »

Ik heb die spoiler met popnagels gemonteerd. Slim ook die kit, ik heb carrosseriekit gebruikt.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Erik T.
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mar 2021 19:59
1e Panda-achtige: 1100 Young 2003
2e Panda-achtige: 1100 Smile 2002
Been thanked: 3 times

Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen

Bericht door Erik T. »

Hoe zit jouw hemel gemonteerd Michiel?

Gebruikersavatar
Wytze
Forumgebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: 02 mar 2014 18:12
1e Panda-achtige: 10-2009 1.1 panda Airco en el. Ramen.
Locatie: Hilversum
Has thanked: 1 time

Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen

Bericht door Wytze »

Mooi resultaat!!
Mijn ombouw is al bijna 6 jaar geleden. En elk voorjaar, najaar en zomer geniet ik er van.
Bij mij ook nooit lekkage gehad. Zelf in de wasstraat blijft ie gewoon droog.
Ook denk ik nog steeds na hoe de hemel netjes af te werken 😂😂.

Ik overweeg inmiddels om een elektrische Up! te gaan kopen. Ik heb al gekeken of dat ook weer een twingo-dakje in geschroefd kan worden. Omdat daar natuurlijk ook airbags in zitten wordt dat mogelijk wat lastiger natuurlijk.
Groet
Wytze

Gebruikersavatar
louis
Clublid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
1e Panda-achtige: 45 1980
Locatie: Malden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen

Bericht door louis »

Mooie reportage. Ik vind het altijd gedurfd als iemand in het dak gaat zagen. _O_

wat ik me wel af vraag is, of het verstandig is om die tussenbalk eruit te slijpen. Zorgt die niet voor de stevigheid van de koets?
gr,
Louis

Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie

Erik T.
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mar 2021 19:59
1e Panda-achtige: 1100 Young 2003
2e Panda-achtige: 1100 Smile 2002
Been thanked: 3 times

Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen

Bericht door Erik T. »

De dwarsbalk is inderdaad een dwarsversterking Louis, gezien het profiel waarin het geconstrueerd is. Maar er komen feitelijk twee dwarsversterkingen voor terug, namelijk de voor- en achterkant van het vouwdakframe. Ik denk daarom dat het geen kwaad kan. De balk is ook bedoeld als steun voor het dak, zodat het niet door gaat zakken.
Maar die functie vervalt uiteraard omdat het dak grotendeels verwijderd is.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen

Bericht door 2cv6 »

Mooi gedaan.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen

Bericht door Riddick »

Ondank dat ik het mooi gedaan vind, zou ik het toch niet doen met een 141A, maar dat is mijn mening. ;)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen

Bericht door michiel van g. »

Erik T. schreef: 06 dec 2021 22:33 Hoe zit jouw hemel gemonteerd Michiel?
Ik had de de daksteun helemaal losgehaald (puntlassen weggeboord) en enkel de Twingopanelen gemonteerd.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen

Bericht door Joost »

Dapper, man!

Als er nog meer helden op het forum zijn - dakjes zijn nog wel te krijgen: https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... en-panoram

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen

Bericht door Romeo »

Dit doet mij zo denken aan de 141 Smile van Smilie-air destijds die ook een electrisch vouwdak had. Een Hollandia 400 van Webasto was dat dacht ik.
https://ibb.co/M9FNtCT
https://ibb.co/7p7sHFQ

Erik T.
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mar 2021 19:59
1e Panda-achtige: 1100 Young 2003
2e Panda-achtige: 1100 Smile 2002
Been thanked: 3 times

Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen

Bericht door Erik T. »

Of de Skyline die vanuit de fabriek met een dubbel vouwdak geleverd werd
Afbeelding

LennartTop
Forumgebruiker
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jan 2021 11:15
1e Panda-achtige: 900 Young 1999 2009-2010
2e Panda-achtige: 1.1 Young 2001 2021-2023
3e Panda-achtige: 1.1 Hobby 2003 2023-heden

Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen

Bericht door LennartTop »

Mooie rapportage! Ik heb er gister ook een in onze Panda ingebouwd. Ben heel benieuwd of t waterdicht is allemaal.

Volgende week nog een nieuw uitlaatdeel, nieuwe bumpers en nieuwe vloerbedekking. :P
Bijlagen
Fiat panda dak.jpg

CyberPanda
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
2e Panda-achtige: Saab 93 2005
3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen

Bericht door CyberPanda »

LennartTop schreef: 28 mar 2022 11:00 Mooie rapportage! Ik heb er gister ook een in onze Panda ingebouwd. Ben heel benieuwd of t waterdicht is allemaal.

Volgende week nog een nieuw uitlaatdeel, nieuwe bumpers en nieuwe vloerbedekking. :P
Ziet er strak uit!

Erik T.
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mar 2021 19:59
1e Panda-achtige: 1100 Young 2003
2e Panda-achtige: 1100 Smile 2002
Been thanked: 3 times

Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen

Bericht door Erik T. »

Ziet er mooi uit! Heb jij het hemeltje ook terug geplaatst? En zo ja, hoe heb je het afgewerkt? Ik ben nog altijd niet gelukkig met het resultaat in mijn Panda, maar ik kom er ook niet erg uit hoe het beter zou kunnen.

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”