Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 mar 2021 19:59
- 1e Panda-achtige: 1100 Young 2003
- 2e Panda-achtige: 1100 Smile 2002
- Been thanked: 3 times
Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen
Aangemoedigd door het topic van Wytze, die een Twingo vouwdak in een 169 bouwde (http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 35&t=15791) besloot ik eens te kijken of dat ook in een 141 zou kunnen.
Ergens anders op dit forum vond ik een foto van de Marbella van Michiel van G. met een Twingodak:
Het moest dus kunnen.
Via Marktpaats een dakje gescoord en de stoute schoenen aangetrokken.
Zo zag het dak van mijn Panda Young uit 2003 er voor de slachtpartij uit:
Als eerste de hemel verwijderd. Dat gaat zeer eenvoudig; eerst de zwarte carrosserieclip die in het midden zit losmaken. De voorkant en achterkant van het hemeltje zitten geklemd en kunnen met een klein beetje wringen worden losgehaald onder de versterkingen vandaan. Ook de zijkanten zitten geklemd boven een profiel waardoor je het makkelijk los kan maken.
Daarna kan het hemeltje via de achterklep naar buiten worden getrokken:
Zo ziet het dak er onder de hemel uit:
De dwarsbalk ziet er imposant uit, maar het dak ligt er min of meer los bovenop, vastgehouden door wat kit.
Later kan die dwarsbalk zonder problemen weggehaald worden.
De kabel die je ziet lopen is de 2-aderige voedingskabel van de interieurverlichting. Die moet verlengd worden omdat die dwars onder het dak doorloopt.
Daarna met afplakband het dak afgeplakt. Hierdoor wordt het makkelijker om het gat én de benodigde boorgaten af te tekenen, Daarnaast voorkomt het onnodige beschadigingen:
Bij het dakje hoort een binnenframe dat bestaat uit 4 losse aluminium profielen. Die heb ik in elkaar geschroefd waardoor een prima mal ontstaat voor het te zagen gat en de boorgaten.
Idealer zou het zijn om een compleet dak van een Twingo af te slijpen. Dan heb je na verwijdering van het vouwdak daaruit een perfecte mal. Maar die had ik niet. Dus dan maar zo:
De mal passen en aftekenen:
Er zitten twee draadeindjes (M5) op de voorste hoeken van het frame. Door die als eerste in te boren, ligt de mal volledig gefixeerd en kan er nauwkeurig worden afgetekend:
Tsja, en dan moet er toch echt iets gaan gebeuren dat onomkeerbaar is:
En daarna de zaag er in. Ik heb expres voor een decoupeerzaag gekozen omdat slijpen veel meer rotzooi geeft. Wel eerst een sleufje geslepen om een beginnetje voor de zaag te maken:
Om te voorkomen dat het plaatwerk ontzet op het moment dat het voor een groot deel open gezaagd is, moet je het ondersteunen op de hoeken:
En dan is het zover: het gat zit er in:
Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten. Ik heb het vouwdak zeker 10 x op het gat moeten leggen om het gat beetje voor beetje helemaal passend te maken. Het paste namelijk niet in één keer omdat het gat toch nog te krap was:
Als het afplakband verwijderd is en er conservering (primer) op de zaagsnede en de boorgaten is gesmeerd, ziet het resultaat van de veldslag er zo uit:
Aan de binnenkant moet er nog het nodige weggeslepen worden om voldoende ruimte te maken voor het binnenframe.
De dwarsbalk moet nog iets verder weggehaald worden dan de breedte van het dakgat:
Ook de voorste en achterste dwarsbalk moeten iets ingeslepen worden.
Om zoveel mogelijk lekkage tegen te gaan, heb ik het vouwdakje gemonteerd met carrosseriekit (polyurethaan van 3M), ook rondom de boorgaten:
Daarna kan het binnenframe worden gemonteerd en aangetrokken met een stuk of 24 M5 moertjes die op de draadeinden van het vouwdak passen. Om vervorming van het plaatwerk tegen te gaan verdient het aanbeveling om die moertjes eerst losjes te monteren en daarna -met inachtneming van het verdelen van de kracht- stuk voor stuk aan te draaien.
Het hemeltje past van geen kanten meer. Ik heb het wel terug gemonteerd maar eigenlijk ziet het er niet uit.
Eerst de hemel afgetekend door het open vouwdak, maar dat lukte mij niet goed:
Maar toen had ik wel de positie helder. Daarna met behulp van de Twingo hemelbekleding het gat overgenomen en uitgesneden met een stanleymes:
Het hemeltje zit er weer in, maar ik ben niet gelukkig met het resultaat. Nog eens goed nadenken over hoe dat beter kan:
Als laatste ben ik behoorlijk aan het worstelen geweest met de montage van het spoilertje. Dat zit met 4 draadeindjes op het dak en aan het vouwdakframe gemonteerd. De positie daarvan komt erg krap.
Uiteindelijk is het gelukt, maar om de moeren op de draadeinden te kunnen zetten, heb ik 4 gaten van 13 mm. moeten boren in de voorste dwarsbalk. Dat is het plaatwerk waarop ook de binnenverlichting gemonteerd is:
De Panda ziet er voortaan zo uit:
Ik vond het een grappig klusje, maar qua tijdsbeslag had ik het een beetje onderschat. Er zit zo'n 8 uur werk in.
Ergens anders op dit forum vond ik een foto van de Marbella van Michiel van G. met een Twingodak:
Het moest dus kunnen.
Via Marktpaats een dakje gescoord en de stoute schoenen aangetrokken.
Zo zag het dak van mijn Panda Young uit 2003 er voor de slachtpartij uit:
Als eerste de hemel verwijderd. Dat gaat zeer eenvoudig; eerst de zwarte carrosserieclip die in het midden zit losmaken. De voorkant en achterkant van het hemeltje zitten geklemd en kunnen met een klein beetje wringen worden losgehaald onder de versterkingen vandaan. Ook de zijkanten zitten geklemd boven een profiel waardoor je het makkelijk los kan maken.
Daarna kan het hemeltje via de achterklep naar buiten worden getrokken:
Zo ziet het dak er onder de hemel uit:
De dwarsbalk ziet er imposant uit, maar het dak ligt er min of meer los bovenop, vastgehouden door wat kit.
Later kan die dwarsbalk zonder problemen weggehaald worden.
De kabel die je ziet lopen is de 2-aderige voedingskabel van de interieurverlichting. Die moet verlengd worden omdat die dwars onder het dak doorloopt.
Daarna met afplakband het dak afgeplakt. Hierdoor wordt het makkelijker om het gat én de benodigde boorgaten af te tekenen, Daarnaast voorkomt het onnodige beschadigingen:
Bij het dakje hoort een binnenframe dat bestaat uit 4 losse aluminium profielen. Die heb ik in elkaar geschroefd waardoor een prima mal ontstaat voor het te zagen gat en de boorgaten.
Idealer zou het zijn om een compleet dak van een Twingo af te slijpen. Dan heb je na verwijdering van het vouwdak daaruit een perfecte mal. Maar die had ik niet. Dus dan maar zo:
De mal passen en aftekenen:
Er zitten twee draadeindjes (M5) op de voorste hoeken van het frame. Door die als eerste in te boren, ligt de mal volledig gefixeerd en kan er nauwkeurig worden afgetekend:
Tsja, en dan moet er toch echt iets gaan gebeuren dat onomkeerbaar is:
En daarna de zaag er in. Ik heb expres voor een decoupeerzaag gekozen omdat slijpen veel meer rotzooi geeft. Wel eerst een sleufje geslepen om een beginnetje voor de zaag te maken:
Om te voorkomen dat het plaatwerk ontzet op het moment dat het voor een groot deel open gezaagd is, moet je het ondersteunen op de hoeken:
En dan is het zover: het gat zit er in:
Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten. Ik heb het vouwdak zeker 10 x op het gat moeten leggen om het gat beetje voor beetje helemaal passend te maken. Het paste namelijk niet in één keer omdat het gat toch nog te krap was:
Als het afplakband verwijderd is en er conservering (primer) op de zaagsnede en de boorgaten is gesmeerd, ziet het resultaat van de veldslag er zo uit:
Aan de binnenkant moet er nog het nodige weggeslepen worden om voldoende ruimte te maken voor het binnenframe.
De dwarsbalk moet nog iets verder weggehaald worden dan de breedte van het dakgat:
Ook de voorste en achterste dwarsbalk moeten iets ingeslepen worden.
Om zoveel mogelijk lekkage tegen te gaan, heb ik het vouwdakje gemonteerd met carrosseriekit (polyurethaan van 3M), ook rondom de boorgaten:
Daarna kan het binnenframe worden gemonteerd en aangetrokken met een stuk of 24 M5 moertjes die op de draadeinden van het vouwdak passen. Om vervorming van het plaatwerk tegen te gaan verdient het aanbeveling om die moertjes eerst losjes te monteren en daarna -met inachtneming van het verdelen van de kracht- stuk voor stuk aan te draaien.
Het hemeltje past van geen kanten meer. Ik heb het wel terug gemonteerd maar eigenlijk ziet het er niet uit.
Eerst de hemel afgetekend door het open vouwdak, maar dat lukte mij niet goed:
Maar toen had ik wel de positie helder. Daarna met behulp van de Twingo hemelbekleding het gat overgenomen en uitgesneden met een stanleymes:
Het hemeltje zit er weer in, maar ik ben niet gelukkig met het resultaat. Nog eens goed nadenken over hoe dat beter kan:
Als laatste ben ik behoorlijk aan het worstelen geweest met de montage van het spoilertje. Dat zit met 4 draadeindjes op het dak en aan het vouwdakframe gemonteerd. De positie daarvan komt erg krap.
Uiteindelijk is het gelukt, maar om de moeren op de draadeinden te kunnen zetten, heb ik 4 gaten van 13 mm. moeten boren in de voorste dwarsbalk. Dat is het plaatwerk waarop ook de binnenverlichting gemonteerd is:
De Panda ziet er voortaan zo uit:
Ik vond het een grappig klusje, maar qua tijdsbeslag had ik het een beetje onderschat. Er zit zo'n 8 uur werk in.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen
Ik heb die spoiler met popnagels gemonteerd. Slim ook die kit, ik heb carrosseriekit gebruikt.
- Wytze
- Forumgebruiker
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 02 mar 2014 18:12
- 1e Panda-achtige: 10-2009 1.1 panda Airco en el. Ramen.
- Locatie: Hilversum
- Has thanked: 1 time
Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen
Mooi resultaat!!
Mijn ombouw is al bijna 6 jaar geleden. En elk voorjaar, najaar en zomer geniet ik er van.
Bij mij ook nooit lekkage gehad. Zelf in de wasstraat blijft ie gewoon droog.
Ook denk ik nog steeds na hoe de hemel netjes af te werken .
Ik overweeg inmiddels om een elektrische Up! te gaan kopen. Ik heb al gekeken of dat ook weer een twingo-dakje in geschroefd kan worden. Omdat daar natuurlijk ook airbags in zitten wordt dat mogelijk wat lastiger natuurlijk.
Mijn ombouw is al bijna 6 jaar geleden. En elk voorjaar, najaar en zomer geniet ik er van.
Bij mij ook nooit lekkage gehad. Zelf in de wasstraat blijft ie gewoon droog.
Ook denk ik nog steeds na hoe de hemel netjes af te werken .
Ik overweeg inmiddels om een elektrische Up! te gaan kopen. Ik heb al gekeken of dat ook weer een twingo-dakje in geschroefd kan worden. Omdat daar natuurlijk ook airbags in zitten wordt dat mogelijk wat lastiger natuurlijk.
Groet
Wytze
Wytze
- louis
- Clublid
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
- 1e Panda-achtige: 45 1980
- Locatie: Malden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen
Mooie reportage. Ik vind het altijd gedurfd als iemand in het dak gaat zagen.
wat ik me wel af vraag is, of het verstandig is om die tussenbalk eruit te slijpen. Zorgt die niet voor de stevigheid van de koets?
wat ik me wel af vraag is, of het verstandig is om die tussenbalk eruit te slijpen. Zorgt die niet voor de stevigheid van de koets?
gr,
Louis
Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie
Louis
Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 mar 2021 19:59
- 1e Panda-achtige: 1100 Young 2003
- 2e Panda-achtige: 1100 Smile 2002
- Been thanked: 3 times
Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen
De dwarsbalk is inderdaad een dwarsversterking Louis, gezien het profiel waarin het geconstrueerd is. Maar er komen feitelijk twee dwarsversterkingen voor terug, namelijk de voor- en achterkant van het vouwdakframe. Ik denk daarom dat het geen kwaad kan. De balk is ook bedoeld als steun voor het dak, zodat het niet door gaat zakken.
Maar die functie vervalt uiteraard omdat het dak grotendeels verwijderd is.
Maar die functie vervalt uiteraard omdat het dak grotendeels verwijderd is.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen
Ondank dat ik het mooi gedaan vind, zou ik het toch niet doen met een 141A, maar dat is mijn mening.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen
Ik had de de daksteun helemaal losgehaald (puntlassen weggeboord) en enkel de Twingopanelen gemonteerd.
- Joost
- Moderator
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
- 1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
- Locatie: Smilde
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen
Dapper, man!
Als er nog meer helden op het forum zijn - dakjes zijn nog wel te krijgen: https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... en-panoram
Als er nog meer helden op het forum zijn - dakjes zijn nog wel te krijgen: https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... en-panoram
Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen
Dit doet mij zo denken aan de 141 Smile van Smilie-air destijds die ook een electrisch vouwdak had. Een Hollandia 400 van Webasto was dat dacht ik.
https://ibb.co/M9FNtCT
https://ibb.co/7p7sHFQ
https://ibb.co/M9FNtCT
https://ibb.co/7p7sHFQ
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 28 jan 2021 11:15
- 1e Panda-achtige: 900 Young 1999 2009-2010
- 2e Panda-achtige: 1.1 Young 2001 2021-2023
- 3e Panda-achtige: 1.1 Hobby 2003 2023-heden
Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen
Mooie rapportage! Ik heb er gister ook een in onze Panda ingebouwd. Ben heel benieuwd of t waterdicht is allemaal.
Volgende week nog een nieuw uitlaatdeel, nieuwe bumpers en nieuwe vloerbedekking.
Volgende week nog een nieuw uitlaatdeel, nieuwe bumpers en nieuwe vloerbedekking.
-
- Clublid
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
- 1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
- 2e Panda-achtige: Saab 93 2005
- 3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen
Ziet er strak uit!LennartTop schreef: ↑28 mar 2022 11:00 Mooie rapportage! Ik heb er gister ook een in onze Panda ingebouwd. Ben heel benieuwd of t waterdicht is allemaal.
Volgende week nog een nieuw uitlaatdeel, nieuwe bumpers en nieuwe vloerbedekking.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 mar 2021 19:59
- 1e Panda-achtige: 1100 Young 2003
- 2e Panda-achtige: 1100 Smile 2002
- Been thanked: 3 times
Re: Vouwdak Twingo in een 141 inbouwen
Ziet er mooi uit! Heb jij het hemeltje ook terug geplaatst? En zo ja, hoe heb je het afgewerkt? Ik ben nog altijd niet gelukkig met het resultaat in mijn Panda, maar ik kom er ook niet erg uit hoe het beter zou kunnen.