Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Twinair en aanhangwagen

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Twinair en aanhangwagen

Bericht door 2cv6 »

Vandaag heb ik wat gipsplaten bij de Gamma gehaald. Aangezien de platen 2,6 meter lang zijn dus een aanhangwagentje van de Gamma geleend. Het valt mij op dat met het rijden met de aanhanger de trillingen van de motor erg voelbaar zijn. Ik heb alleen maar 80 km wegen gereden en in de 5e versnelling waren de trillingen veel meer aanwezig dan in de 4e. Dus maar 80 in de 4 gereden. Voor een paar kilometer is het wel te doen, maar ik moet er niet aandenken dat ik met een aanhangertje naar Spanje zou moeten rijden.
Hebben meer mensen deze ervaring? Het is een twinair met 85 pk uit 2012.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Twinair en aanhangwagen

Bericht door Riddick »

2cv6 schreef: 18 dec 2021 19:51 Vandaag heb ik wat gipsplaten bij de Gamma gehaald. Aangezien de platen 2,6 meter lang zijn dus een aanhangwagentje van de Gamma geleend. Het valt mij op dat met het rijden met de aanhanger de trillingen van de motor erg voelbaar zijn. Ik heb alleen maar 80 km wegen gereden en in de 5e versnelling waren de trillingen veel meer aanwezig dan in de 4e. Dus maar 80 in de 4 gereden. Voor een paar kilometer is het wel te doen, maar ik moet er niet aandenken dat ik met een aanhangertje naar Spanje zou moeten rijden.
Hebben meer mensen deze ervaring? Het is een twinair met 85 pk uit 2012.
Geen aanhanger ervaring met mijn 2 TwinAir 85, maar ook geen trillingen van de motor.

Gebruikersavatar
Wytze
Forumgebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: 02 mar 2014 18:12
1e Panda-achtige: 10-2009 1.1 panda Airco en el. Ramen.
Locatie: Hilversum
Has thanked: 1 time

Re: Twinair en aanhangwagen

Bericht door Wytze »

Een aanhanger met huif er op?
Die is een kleine twee meter hoog? Ruime meter breed.
Dan moet het torretje wel heel hard werken hoor met 80 km/h.
Groet
Wytze

Gebruikersavatar
Pandavriend
Clublid
Berichten: 267
Lid geworden op: 17 dec 2021 15:44
1e Panda-achtige: Fiat Panda 12 Edizione Cool Onyx Black
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Launge Mediterraneo Blu
Facebook: https://www.facebook.com/groups/1120925748690
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Has thanked: 56 times
Been thanked: 42 times

Re: Twinair en aanhangwagen

Bericht door Pandavriend »

Afbeelding
Zat even in de technische gegevens te kijken van het instructieboekje van modeljaar 2015.
Als ik het goed interpreteer betekend het dat je het sterkste toerengebied van de 85 pk versie ergens rond de 2000 toeren zit.
Dat houd in dat je de versnelling moet zoeken waarbij het toerental rond of liefst net boven de 1900/2000 toeren zit.
Vermoedelijk houd dat in dat je in de 3e versnelling moet gaan rijden.
Hoe lager je in toeren komt hoe minder gemakkelijk de motor rond kan draaien.
Hoe lager je in toeren komt hoe minder de turbodruk je hebt om aan het gewenst koppel te komen.

Ga ervan uit dat de aanhanger met materiaal niet meer weegt/woog dan de 800 kg welke is toegestaan volgens kenteken.
Groet Eric

Ik ben blij dat ik ook ben "besmet" met het Panda virus.

Voorsteltopic, review van onze Panda
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=22869
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... unge-2017/

Sirano
Clublid
Berichten: 307
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
Been thanked: 2 times

Re: Twinair en aanhangwagen

Bericht door Sirano »

Met 2 volwassen en 1 kind met vouwwagen door heel Europa (lees over de Alpen) dat is geen enkel probleem.
En ik reed nooit onder de 100 met of zonder aanhanger of vouwwagen. Geen enkel probleem.

Gebruikersavatar
deusjevo
Forumgebruiker
Berichten: 253
Lid geworden op: 25 jan 2008 12:26
1e Panda-achtige: Fiat Panda Emotion - 2010
2e Panda-achtige: Citroen Dyane - 1968
3e Panda-achtige: Range Rover Classic - 1972
4e Panda-achtige: MINI Cooper Clubman gezinsbarrel - 2016
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Twinair en aanhangwagen

Bericht door deusjevo »

Denk dat je zeker niet in z’n 5e moet willen rijden.
Beetje toeren maken kunnen die blokkies wel tegen.
Fiat Panda Emotion 2010
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Twinair en aanhangwagen

Bericht door Riddick »

Maximum 145 Nm koppel is rond de 3500 T/min.
Als je hem getuned hebt is dat zeker 170+ Nm. :mrgreen:

Mijn Laatste 85 TA had 113 pk en 182 Nm. :rofl:

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Twinair en aanhangwagen

Bericht door Erik 319 »

Ik denk eigenlijk ook dat het boekje niet klopt. 3500 rpm lijkt logischer dan 2000 rpm.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Twinair en aanhangwagen

Bericht door Riddick »

Erik 319 schreef: 19 dec 2021 21:42 Ik denk eigenlijk ook dat het boekje niet klopt. 3500 rpm lijkt logischer dan 2000 rpm.
23.20.09.png

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Twinair en aanhangwagen

Bericht door Erik 319 »

Precies. Maar volgens fiat 1900/2000 toeren. Kan haast niet kloppen voor een 900 cc 2 pittertje met turbo.
312=500 319=Panda.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Twinair en aanhangwagen

Bericht door 2cv6 »

Lijkt mij ook niet te kloppen. Het verschil tussen de 65 en 85 pk is dan ook erg groot.
Maar mijn oorspronkelijke vraag was dus of er meer mensen de ervaring hebben dat een twee cilinder met een aanhanger er achter gaat schokken.
Sirano had er geen problemen mee. Mijn vorige twinair van 65 pk had het namelijk ook, maar die schokte ook vaak zonder aanhangwagen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Forumgebruiker
Berichten: 253
Lid geworden op: 25 jan 2008 12:26
1e Panda-achtige: Fiat Panda Emotion - 2010
2e Panda-achtige: Citroen Dyane - 1968
3e Panda-achtige: Range Rover Classic - 1972
4e Panda-achtige: MINI Cooper Clubman gezinsbarrel - 2016
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Twinair en aanhangwagen

Bericht door deusjevo »

Onze oude Panda uit 2003 had een haak en boedelbakken waren absoluut geen probleem.
Onze huidige uit 2013 heeft geen haak dus ook geen ervaring mee.
Weet eigenlijk niet of die motoren hetzelfde waren.
In de huidige zit de 51 kW (69 PK) met 1242 cc.
Fiat Panda Emotion 2010
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016

Sirano
Clublid
Berichten: 307
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
Been thanked: 2 times

Re: Twinair en aanhangwagen

Bericht door Sirano »

deusjevo schreef: 19 dec 2021 10:44 Denk dat je zeker niet in z’n 5e moet willen rijden.
Beetje toeren maken kunnen die blokkies wel tegen.
Zolang het maar niet echt in de bergen is, gewoon in de 5de versnelling.
In Belgie gewoon 120 km p/u in de 5 op zijn sloffen. Het verbruik was altijd ongeveer 1 op 13,5.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”