Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Twinair en aanhangwagen
Moderators: Erik 319, michiel van g.
Twinair en aanhangwagen
Vandaag heb ik wat gipsplaten bij de Gamma gehaald. Aangezien de platen 2,6 meter lang zijn dus een aanhangwagentje van de Gamma geleend. Het valt mij op dat met het rijden met de aanhanger de trillingen van de motor erg voelbaar zijn. Ik heb alleen maar 80 km wegen gereden en in de 5e versnelling waren de trillingen veel meer aanwezig dan in de 4e. Dus maar 80 in de 4 gereden. Voor een paar kilometer is het wel te doen, maar ik moet er niet aandenken dat ik met een aanhangertje naar Spanje zou moeten rijden.
Hebben meer mensen deze ervaring? Het is een twinair met 85 pk uit 2012.
Hebben meer mensen deze ervaring? Het is een twinair met 85 pk uit 2012.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Twinair en aanhangwagen
Geen aanhanger ervaring met mijn 2 TwinAir 85, maar ook geen trillingen van de motor.2cv6 schreef: ↑18 dec 2021 19:51 Vandaag heb ik wat gipsplaten bij de Gamma gehaald. Aangezien de platen 2,6 meter lang zijn dus een aanhangwagentje van de Gamma geleend. Het valt mij op dat met het rijden met de aanhanger de trillingen van de motor erg voelbaar zijn. Ik heb alleen maar 80 km wegen gereden en in de 5e versnelling waren de trillingen veel meer aanwezig dan in de 4e. Dus maar 80 in de 4 gereden. Voor een paar kilometer is het wel te doen, maar ik moet er niet aandenken dat ik met een aanhangertje naar Spanje zou moeten rijden.
Hebben meer mensen deze ervaring? Het is een twinair met 85 pk uit 2012.
- Wytze
- Forumgebruiker
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 02 mar 2014 18:12
- 1e Panda-achtige: 10-2009 1.1 panda Airco en el. Ramen.
- Locatie: Hilversum
- Has thanked: 1 time
Re: Twinair en aanhangwagen
Een aanhanger met huif er op?
Die is een kleine twee meter hoog? Ruime meter breed.
Dan moet het torretje wel heel hard werken hoor met 80 km/h.
Die is een kleine twee meter hoog? Ruime meter breed.
Dan moet het torretje wel heel hard werken hoor met 80 km/h.
Groet
Wytze
Wytze
- Pandavriend
- Clublid
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 17 dec 2021 15:44
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 12 Edizione Cool Onyx Black
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Launge Mediterraneo Blu
- Facebook: https://www.facebook.com/groups/1120925748690
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 42 times
Re: Twinair en aanhangwagen
Zat even in de technische gegevens te kijken van het instructieboekje van modeljaar 2015.
Als ik het goed interpreteer betekend het dat je het sterkste toerengebied van de 85 pk versie ergens rond de 2000 toeren zit.
Dat houd in dat je de versnelling moet zoeken waarbij het toerental rond of liefst net boven de 1900/2000 toeren zit.
Vermoedelijk houd dat in dat je in de 3e versnelling moet gaan rijden.
Hoe lager je in toeren komt hoe minder gemakkelijk de motor rond kan draaien.
Hoe lager je in toeren komt hoe minder de turbodruk je hebt om aan het gewenst koppel te komen.
Ga ervan uit dat de aanhanger met materiaal niet meer weegt/woog dan de 800 kg welke is toegestaan volgens kenteken.
Groet Eric
Ik ben blij dat ik ook ben "besmet" met het Panda virus.
Voorsteltopic, review van onze Panda
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=22869
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... unge-2017/
Ik ben blij dat ik ook ben "besmet" met het Panda virus.
Voorsteltopic, review van onze Panda
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=22869
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... unge-2017/
Re: Twinair en aanhangwagen
Met 2 volwassen en 1 kind met vouwwagen door heel Europa (lees over de Alpen) dat is geen enkel probleem.
En ik reed nooit onder de 100 met of zonder aanhanger of vouwwagen. Geen enkel probleem.
En ik reed nooit onder de 100 met of zonder aanhanger of vouwwagen. Geen enkel probleem.
- deusjevo
- Forumgebruiker
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 25 jan 2008 12:26
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda Emotion - 2010
- 2e Panda-achtige: Citroen Dyane - 1968
- 3e Panda-achtige: Range Rover Classic - 1972
- 4e Panda-achtige: MINI Cooper Clubman gezinsbarrel - 2016
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 2 times
Re: Twinair en aanhangwagen
Denk dat je zeker niet in z’n 5e moet willen rijden.
Beetje toeren maken kunnen die blokkies wel tegen.
Beetje toeren maken kunnen die blokkies wel tegen.
Fiat Panda Emotion 2010
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Twinair en aanhangwagen
Maximum 145 Nm koppel is rond de 3500 T/min.
Als je hem getuned hebt is dat zeker 170+ Nm.
Mijn Laatste 85 TA had 113 pk en 182 Nm.
Als je hem getuned hebt is dat zeker 170+ Nm.
Mijn Laatste 85 TA had 113 pk en 182 Nm.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Twinair en aanhangwagen
Ik denk eigenlijk ook dat het boekje niet klopt. 3500 rpm lijkt logischer dan 2000 rpm.
312=500 319=Panda.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Twinair en aanhangwagen
Precies. Maar volgens fiat 1900/2000 toeren. Kan haast niet kloppen voor een 900 cc 2 pittertje met turbo.
312=500 319=Panda.
Re: Twinair en aanhangwagen
Lijkt mij ook niet te kloppen. Het verschil tussen de 65 en 85 pk is dan ook erg groot.
Maar mijn oorspronkelijke vraag was dus of er meer mensen de ervaring hebben dat een twee cilinder met een aanhanger er achter gaat schokken.
Sirano had er geen problemen mee. Mijn vorige twinair van 65 pk had het namelijk ook, maar die schokte ook vaak zonder aanhangwagen.
Maar mijn oorspronkelijke vraag was dus of er meer mensen de ervaring hebben dat een twee cilinder met een aanhanger er achter gaat schokken.
Sirano had er geen problemen mee. Mijn vorige twinair van 65 pk had het namelijk ook, maar die schokte ook vaak zonder aanhangwagen.
- deusjevo
- Forumgebruiker
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 25 jan 2008 12:26
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda Emotion - 2010
- 2e Panda-achtige: Citroen Dyane - 1968
- 3e Panda-achtige: Range Rover Classic - 1972
- 4e Panda-achtige: MINI Cooper Clubman gezinsbarrel - 2016
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 2 times
Re: Twinair en aanhangwagen
Onze oude Panda uit 2003 had een haak en boedelbakken waren absoluut geen probleem.
Onze huidige uit 2013 heeft geen haak dus ook geen ervaring mee.
Weet eigenlijk niet of die motoren hetzelfde waren.
In de huidige zit de 51 kW (69 PK) met 1242 cc.
Onze huidige uit 2013 heeft geen haak dus ook geen ervaring mee.
Weet eigenlijk niet of die motoren hetzelfde waren.
In de huidige zit de 51 kW (69 PK) met 1242 cc.
Fiat Panda Emotion 2010
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016
Re: Twinair en aanhangwagen
Zolang het maar niet echt in de bergen is, gewoon in de 5de versnelling.
In Belgie gewoon 120 km p/u in de 5 op zijn sloffen. Het verbruik was altijd ongeveer 1 op 13,5.