Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Hardnekkig olielek
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 12 feb 2019 12:12
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda [141] 1.1 2003
Hardnekkig olielek
Beste allemaal,
Wederom heb ik jullie even nodig. Ik begrijp dat ik in vrij hoog tempo verschillende nieuwe onderwerpen plaats. Maar ik zit met een probleem.
Mijn trouwe Panda vriendje kampt al zeker een jaar met een hardnekkig olielek. Rechtsvoor onder de auto bevindt zich regelmatig een paar druppels olie.
Een paar jaar geleden de carterpan vervangen.
Afgelopen jaar zijn door verschillende garages de volgende zaken vervangen om het lek te verhelpen:
-oliedruksensor.
-kleppendeksel pakking.
-krukaskering.
-en recent de koppakking.
De recentelijk nieuwe koppakking zou volgens de garage echte de oplossing zijn tot het lek.
Echter zie ik nu sinds een paar dagen weer druppels olie onder mijn auto liggen.
Er hangt een dikke druppel onder de carterpan en ook iets meer naar voren zie ik sporen van olie.
Heeft iemand een idee wat het nu nog meer kan zijn?
Ik ben een beetje ten einde raad
Wederom heb ik jullie even nodig. Ik begrijp dat ik in vrij hoog tempo verschillende nieuwe onderwerpen plaats. Maar ik zit met een probleem.
Mijn trouwe Panda vriendje kampt al zeker een jaar met een hardnekkig olielek. Rechtsvoor onder de auto bevindt zich regelmatig een paar druppels olie.
Een paar jaar geleden de carterpan vervangen.
Afgelopen jaar zijn door verschillende garages de volgende zaken vervangen om het lek te verhelpen:
-oliedruksensor.
-kleppendeksel pakking.
-krukaskering.
-en recent de koppakking.
De recentelijk nieuwe koppakking zou volgens de garage echte de oplossing zijn tot het lek.
Echter zie ik nu sinds een paar dagen weer druppels olie onder mijn auto liggen.
Er hangt een dikke druppel onder de carterpan en ook iets meer naar voren zie ik sporen van olie.
Heeft iemand een idee wat het nu nog meer kan zijn?
Ik ben een beetje ten einde raad
Re: Hardnekkig olielek
dank je voor de foto's, maar die helpen niet echt.
doe de motorkap eens open?
dan van boven naar onder kijken waar je de eerste olie ziet.
ja, aan de rechter zijde, dus die van de distributie....
ik denk dat het lek achter de kap zit, nokkenaskeerring?
doe de motorkap eens open?
dan van boven naar onder kijken waar je de eerste olie ziet.
ja, aan de rechter zijde, dus die van de distributie....
ik denk dat het lek achter de kap zit, nokkenaskeerring?
- sjirafje
- Moderator
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
- Locatie: Limburg
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 73 times
Re: Hardnekkig olielek
Naar mijn idee kun je het beste de motorruimte schoonmaken en vervolgens dagelijks gaan kijken of er een nieuw oliespoor ontstaat en zo ja, waar dit vandaan komt. Je moet hiervoor bij voorkeur zowel van onder als van boven kijken (een spiegeltje op een stokje van hierbij helpen). Houdt er rekening mee dat door het rijden olie kan verwaaien waardoor je even goed moet kijken waar de olie echt vandaan komt.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
- 1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
- 2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
- Locatie: Geleen
- Been thanked: 1 time
Re: Hardnekkig olielek
Haal de distributiekap eraf, dan heb je zicht op de krukas- en de nokkenaskeerring, en ook op de koppakking en de kleppendekselpakking, alles aan de rechterkant.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 12 feb 2019 12:12
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda [141] 1.1 2003
Re: Hardnekkig olielek
Bedankt voor de tips.
Inmiddels hebben 2 garages al de motorruimte schoongemaakt en met hun professionele ogen gekeken en naar hun inzicht iets vervangen/ gemaakt wat de oplossing moest zijn.
De foto's zijn een beetje ter illustratie waar het ongeveer lekt onder de auto.
Had meer de hoop/ wens dat iemand dit eerder aan de hand heeft gehad en wellicht nog iets kan bedenken wat nog niet vervangen is
Wellicht een idee om zelf op onderzoek uit te gaan idd. Schoonmaken en regelmatig kijken of ik zelf een oorzaak kan vinden.
Inmiddels hebben 2 garages al de motorruimte schoongemaakt en met hun professionele ogen gekeken en naar hun inzicht iets vervangen/ gemaakt wat de oplossing moest zijn.
De foto's zijn een beetje ter illustratie waar het ongeveer lekt onder de auto.
Had meer de hoop/ wens dat iemand dit eerder aan de hand heeft gehad en wellicht nog iets kan bedenken wat nog niet vervangen is
Wellicht een idee om zelf op onderzoek uit te gaan idd. Schoonmaken en regelmatig kijken of ik zelf een oorzaak kan vinden.
- sjirafje
- Moderator
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
- Locatie: Limburg
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 73 times
Re: Hardnekkig olielek
Precies, als je gewoon elke dag zelf even met een spiegeltje en een zaklampje aan de gang gaat hoeft het in eerste instantie niets te kosten. Eventuele beschermkappen kun zoals hierboven ook is aangegeven even loshalen als je vermoed dat de lekkage hier achter zit.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Hardnekkig olielek
Carterpan bij een 141 . Dat is een leuke een. Is de uitlaat wat onderlangs loopt ook verwijderd bij (de)montage cartpan? Heb je een originele carterpan gebruikt? Ik gok dat deze namelijk niet dicht bij een v/d zijkanten in de bolling.
Bij mij is de carterpan ook 3x ge(de)monteerd en pas na een 3de monteur die op mijn aanwijzingen de uitlaat die eronder loopt had verwijderd zat deze pas dicht. Alleen hij mocht er weer eraf omdat de krukas tegen de olieschot aankwam v/d de imitatie carterpan. Nu na 2 jaar vol met vliegroest. Via een sloop een originele gekocht welke met de tijd gepoedercoated wordt en voor de 5de keer de carterpan weer (de)monteert kan worden.
Het lijkt simpel, even een kleine draai maken en hop eronder. Kan goed gaan, maar vaak gaat dat mis. Uitlaat verwijderen doen velen niet, omdat de bouten bij spruitstuk vaak zodanig verroest zijn, dat ze afbreken en de gaten moet uitboren. Extra werk .
Bij mij is de carterpan ook 3x ge(de)monteerd en pas na een 3de monteur die op mijn aanwijzingen de uitlaat die eronder loopt had verwijderd zat deze pas dicht. Alleen hij mocht er weer eraf omdat de krukas tegen de olieschot aankwam v/d de imitatie carterpan. Nu na 2 jaar vol met vliegroest. Via een sloop een originele gekocht welke met de tijd gepoedercoated wordt en voor de 5de keer de carterpan weer (de)monteert kan worden.
Het lijkt simpel, even een kleine draai maken en hop eronder. Kan goed gaan, maar vaak gaat dat mis. Uitlaat verwijderen doen velen niet, omdat de bouten bij spruitstuk vaak zodanig verroest zijn, dat ze afbreken en de gaten moet uitboren. Extra werk .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- BoschNLD
- Forumgebruiker
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
- 3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
- 4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Re: Hardnekkig olielek
Nokkenaskeering. Distributiepoelie demonteren en je zit hem zo zitten. Kijk anders even bij mijn forumtopic. Daar laat ik het zien. Groet
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
- Kwattro
- Forumgebruiker
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
- 1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
- 2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
- Locatie: Leuven, België
- Been thanked: 1 time
Re: Hardnekkig olielek
Bij mij zat er een lek aan de oliepomp. Daar al gekeken?
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 152.700 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 152.700 km