Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Afwatering Panda 169

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Afwatering Panda 169

Bericht door Poging2 »

Ik ben begonnen met een grote schoonmaak van de Panda en had een paar vraagjes over de afwatering;

Ik heb de plastic plaat onder de ruitenwissers eraf gehad en die hele goot schoon gemaakt. Maar ik liep tegen een paar dingetjes aan; allereerst die plastic plaat bleek een aantal plastic clipjes te hebben die de plaat aan de ruit klemmen. Haynes had helaas niet vermeld dat die clipjes bestonden en bij het loshalen vielen al die inmiddels bijna tot stof vergane dingen uit elkaar. Hoe noodzakelijk zijn die dingen om de plaat op hun plek te houden?

Daarnaast die 2 zwarte plastic bakjes, welke functie vervullen die? Ik overweeg om ze er gewoon uit te halen zodat de boel niet meer kan verstoppen en ik gewoon met wat perslucht die goot schoon kan maken in plaats van dat alles weer los moet.
En alle bedrading in die goot lijkt nogal open en bloot te liggen, is dat normaal? Ik overweeg om de boel in te tapen (ik heb nog een paar rollen van die automotive stoftape waar de ander bedrading ook mee gewikkeld is) en in een plastic sleeve te stoppen.

Vervolgens heb ik alle randjes en naden bij de dakramen schoon gemaakt, die zaten echt helemaal dicht met slib en ellende. Ook de plastic strips aan voor en achterkant van het dak heb ik los gehad zodat die weer schoon zijn (helaas 1 bevestigingsclip gesneuveld, maar de strip zit gelukkig nog steeds prima vast) en heb ik de gaten in de deuren gechecked.

Maar zijn er nog meer plekken die aandacht behoeven? Ik heb nog geen problemen, maar wil die natuurlijk wel graag (ruim) voor zijn.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Afwatering Panda 169

Bericht door Poging2 »

Dit weekend de boel nog maar eens losgehaald. Een van die zwarte bakjes zat nu al weer vol bladeren en troep (!) dus ik heb ze er beiden uitgehaald. Ik snap nog steeds de gedachtegang van die bakjes niet, misschien is het bedoeld als een soort trechter dat het water niet in een plens de motorruimte invalt? Maar het water valt net naast de motor over het algemeen en anders waait het wel tegen het brandschot verwacht ik.

Verder heb ik inderdaad alle bedrading maar es langsgelopen, en dat was ook wel hoognodig;

Afbeelding

Waarschijnlijk was de originele tape enkel bedoeld om alle losse draden bijeen te houden, maar het ziet er wel heel kwetsbaar uit. De kabelboom was te dik voor een plastic sleeve, en ik was bang dat een sleeve juist voor een watertunnel zou gaan zorgen dus heb ik het anders gedaan. Ik heb de gehele boom ingepakt met rubber lint en daarna met eenzelfde soort tape als Fiat origineel gebruikt heeft;

Afbeelding

Ik heb in de motorruimte alle overige kabels ook bekeken en waar zichtbaar/nodig ook nieuwe tape aangebracht. Hopelijk kan de wagen er nu weer 10 jaar tegenaan :)

De plastic goot zit inderdaad wel echt los, maar wegwaaien kan het natuurlijk niet door de ruitenwissers en tot dusverre klappert of schuift het tijdens het rijden ook niet. Voor het mooie zou het ooit wel met nieuw materiaal vast moeten, maar ik heb die klemmetjes tot nu toe nergens kunnen vinden of bestellen.

Tot slot ook nog even op en onder de auto gekeken of er nog andere aandachtspunten waren, ik zag ergens een ouder topic over een plek in de wielkasten, maar die heb ik niet kunnen vinden. Misschien weet iemand anders dat?

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Afwatering Panda 169

Bericht door BertPleizier »

Voor model specifieke onderdelen als lijsten en klemmetjes moet je uiteraard naar de Fiat dealer. Die heeft de auto geleverd en kan ze dus ook bestellen.

Spoel met een tuinslang de wielkastranden goed schoon. Dit is een omgebogen rand waar allemaal prut in achter blijft. Gewoon spoelen met water en met je vingers door de rand gaan tot de rand leeg van troep is en er schoon water uit komt.

Vergeet ook de achterkanten van de dorpels niet in de wielkasten. Hier zit een soort gootje aan, maar ook hier blijft rommel in achter. En prut blijft vochtig en metaal dat lang nat blijft gaat roesten.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Afwatering Panda 169

Bericht door Poging2 »

BertPleizier schreef: 19 jun 2022 23:24 Voor model specifieke onderdelen als lijsten en klemmetjes moet je uiteraard naar de Fiat dealer. Die heeft de auto geleverd en kan ze dus ook bestellen.

Spoel met een tuinslang de wielkastranden goed schoon. Dit is een omgebogen rand waar allemaal prut in achter blijft. Gewoon spoelen met water en met je vingers door de rand gaan tot de rand leeg van troep is en er schoon water uit komt.

Vergeet ook de achterkanten van de dorpels niet in de wielkasten. Hier zit een soort gootje aan, maar ook hier blijft rommel in achter. En prut blijft vochtig en metaal dat lang nat blijft gaat roesten.
Dealer had ik nog niet aan gedacht, maar das inderdaad nog het proberen waard.

Wat betreft die wielkasten, ik zal die eens goed uitsoppen, maar die randen die je beschrijft zie ik niet, zitten die (deels) achter het plastic verstopt?

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Afwatering Panda 169

Bericht door BertPleizier »

De dealer is de enige die de klemmetjes heeft en kan leveren. Daar moet je voor dit soort zaken altijd als eerste naartoe gaan.

Voor wat betreft de wielkastranden: aan de voorkant zou dat kunnen (daar zitten de plastic modderkuipen in de wielkasten), maar achter kun je er zo bij. Het is de binnenkant van de boog. Als je voelt voel je de opstaande rand zo zitten.. Voordeel van de voorspatborden is dat dit schroefplaatwerk is. Als het roest kun je er zonder lassen een nieuw spatbord op zetten.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Afwatering Panda 169

Bericht door Poging2 »

Ik ben gewend aan automerken waar de dealer/fabrikant werkelijk niks weet te leveren voor auto's ouder dan 1,5 jaar, dus het is nog even wennen :)

Ik zie inderdaad wat je bedoeld bij de wielkasten, achter het plastic zit een opstaande rand. Het viel reuze mee wat er achterz zat, maar binnenkort zal ik ze eens grondig schoonmaken

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Afwatering Panda 169

Bericht door BertPleizier »

Poging2 schreef: 21 jun 2022 16:55 Ik ben gewend aan automerken waar de dealer/fabrikant werkelijk niks weet te leveren voor auto's ouder dan 1,5 jaar, dus het is nog even wennen :)
Autofabrikanten zijn wettelijk verplicht tot minimaal 10 jaar na productie alle onderdelen te leveren voor reparatie.

Dat je na > 1,5 jaar altijd bot vangt snap ik daarom niet. Ik vraag me af waar het dan mis gaat. Gaat het vragen telefonisch en is er volledige miscommunicatie met de receptioniste die niks weet, of spreek je met de verkoper i.p.v. met de onderdelen bestel meneer binnen het bedrijf?

Ik bel geregeld met de dealer en dan is het binnen een minuut geregeld met kenteken en / of VIN bij de hand. 9/10 Keer is het de volgende dag al binnen (mits vroeg besteld).

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Afwatering Panda 169

Bericht door Poging2 »

BertPleizier schreef: 21 jun 2022 17:17
Poging2 schreef: 21 jun 2022 16:55 Ik ben gewend aan automerken waar de dealer/fabrikant werkelijk niks weet te leveren voor auto's ouder dan 1,5 jaar, dus het is nog even wennen :)
Autofabrikanten zijn wettelijk verplicht tot minimaal 10 jaar na productie alle onderdelen te leveren voor reparatie.

Dat je na > 1,5 jaar altijd bot vangt snap ik daarom niet. Ik vraag me af waar het dan mis gaat. Gaat het vragen telefonisch en is er volledige miscommunicatie met de receptioniste die niks weet, of spreek je met de verkoper i.p.v. met de onderdelen bestel meneer binnen het bedrijf?

Ik bel geregeld met de dealer en dan is het binnen een minuut geregeld met kenteken en / of VIN bij de hand. 9/10 Keer is het de volgende dag al binnen (mits vroeg besteld).
Ik bedoelde het als grap, maar laat ik mijzelf wat nuanceren en een toelichting geven:

Een groot deel zal ongetwijfeld communicatie zijn, ik ben daar nu eenmaal niet zo goed in. Ik weet altijd wel precies wat ik nodig heb qua onderdeel (hetzij met foto, onderdeelnummer, schema, of met het vriendelijke verzoek aan een monteur om mee te lopen naar de auto zodat ik het aan kan wijzen) maar ik voelde mij altijd ontzettend onprettig bij de dealers waar ik het probeerde en de paar waar ik uiteindelijk dan iemand te spreken kreeg voordat men mij al de deur gewezen had of ik mij zo onprettig voelde dat ik zelf maar weg ben gegaan, kwamen met de mededeling dat ze niet onder bepaalde bedragen wilden bestellen, of dat ze geen losse delen verkochten, dat dat onderdeel niet leverbaar was of uiteindelijk nadat men zelf gekeken had in de auto alsnog een verkeerd onderdeel bestelde en dat vervolgens op een fout van mij afschoven.

Dus voor mij komt een dealer niet als 1e optie naar boven voor het verkrijgen van onderdelen en is misschien zelfs wel een optie die ik zou vermijden als er alternatieven zijn. Dus "de dealer/fabrikant werkelijk niks weet te leveren voor auto's ouder dan 1,5 jaar " is nogal kort door de bocht, en blijkbaar feitelijk onjuist, maar wel het beeld wat ik er ervan heb op basis van opgedane ervaringen. Waarbij het natuurlijk altijd een paar zijn die het voor de hele groep verpesten, en nogmaals zal het voor een groot deel ook aan mij en mijn beleving liggen.

Ik probeer wel zoveel mogelijk open te blijven staan voor input van anderen. Ik begrijp dat jij goede ervaringen hebt met een/de Fiat dealer voor het verkrijgen van onderdelen (zelfs klein grut als die klemmetjes) en op basis daarvan sta ik er voor open om mijn eigen gevoel/ervaring even te pauzeren en het een kans te geven. Maar vanuit mijzelf zou ik er dus niet aan gedacht hebben of het op goed gelukt durven proberen.

Je eerdere berichten gaven mij een beetje het gevoel van "Goh heb je er nou werkelijk niet aan gedacht om de dealer te vragen" en vandaar mijn opmerking over die 1,5 jaar. Communicatie is gewoon lastig, zelfs wanneer het online is en ik rustig iets doorlezen en kan nadenken over mijn reactie voordat ik deze plaats

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Afwatering Panda 169

Bericht door Ivo »

Als je geen zin hebt om naar de stealership te gaan kan je ook bij Tuynder langs of op de website kijken. Die hebben vrijwel hetzelfde aanbod en dus ook het ongewone niet onderhoud spul. Makkelijkste is om op Eper te kijken welk onderdeelnummer je nodig hebt en de website raadplegen of het beschikbaar is. Zij kunnen dat ook voor je doen overigens.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Afwatering Panda 169

Bericht door BertPleizier »

Poging2 schreef: 21 jun 2022 16:55 Je eerdere berichten gaven mij een beetje het gevoel van "Goh heb je er nou werkelijk niet aan gedacht om de dealer te vragen" en vandaar mijn opmerking over die 1,5 jaar. Communicatie is gewoon lastig, zelfs wanneer het online is en ik rustig iets doorlezen en kan nadenken over mijn reactie voordat ik deze plaats
Zo was mijn reactie niet bedoeld hoor. Als je al eerdere slechte ervaringen met dealers heb gehad snap ik dat je gedachte daar niet het eerste naar uit gaan.

Dealers bestellen elke dag onderdelen bij de fabriek van hun merk. Van complete nieuwe motorblokken die op een pallet bezorgd worden tot aan het allerkleinste klemmetje. Ze kunnen elke dag bestellen en het wordt 's nachts bezorgd. Voor een los klemmetje hoeven ze dus niet apart "verzendkosten" te betalen, dat zit bij de prijs / daglevering inbegrepen. Sterker nog: hoe meer een dealer afneemt (van nieuwe auto's tot aan losse onderdelen), hoe meer korting hij zelf krijgt bij de fabriek. De dealer zelf is immers gewoon "klant" van de fabriek.

Als een dealer voor mij geen klemmetje van € 0,20 wil bestellen, dan wordt er ook geen nieuwe / gebruikte auto gekocht door mij. After sales is net zo belangrijk. Bij een onderhoudsbeurt doen ze ook nooit moeilijk over de ruitensproeiervloeistof bijvullen, terwijl ik dat zelf al had gedaan :roll: . Er zijn genoeg mensen die een onderdeel bestellen bij de dealer zelf, van particulier tot aan universele garage. Daarin ben je echt geen uitzondering.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik voor mijn andere 2 auto's zelf toegang heb tot de onderdelenwebsite van de fabrikant die de dealer zelf ook gebruikt. Ik zoek dus op chassisnummer eerst zelf al het juiste onderdeel op. Dan is het aan de telefoon 6 cijfers doorgeven en dat is het. Dat maakt het wel makkelijker. Maar vaak genoeg is dat ook niet het geval en dan moet je het uitleggen aan de magazijnchef. En die willen soms wel eens moeilijk doen. Gewoon doorbijten. Wie is de dealer om te weigeren jouw een onderdeel te verkopen? Dan bel ik direct de volgende dag de importeur met een klacht. Als je wanbetaler bent hebben ze een punt, maar als je gewoon betaalt horen ze elk onderdeel voor je te bestellen wat nodig is.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Afwatering Panda 169

Bericht door bero »

BertPleizier schreef: 21 jun 2022 13:02 De dealer is de enige die de klemmetjes heeft en kan leveren. Daar moet je voor dit soort zaken altijd als eerste naartoe gaan.

Voor wat betreft de wielkastranden: aan de voorkant zou dat kunnen (daar zitten de plastic modderkuipen in de wielkasten), maar achter kun je er zo bij. Het is de binnenkant van de boog. Als je voelt voel je de opstaande rand zo zitten.. Voordeel van de voorspatborden is dat dit schroefplaatwerk is. Als het roest kun je er zonder lassen een nieuw spatbord op zetten.
Toen ik vandaag de reactie stangetjes van de 2004 Panda van mijn vriendin aan het vervangen was, Kwam ik er achter dat achter de veerpoot een hele kuip zit van 2-3cm diep die helemaal vol zat met zand. Nog nooit geweten dat die kuip daar zat.


Over kleine onderdelen bij Fiat is mijn ervaring dat ze dan wel vaak per grote portie gaan en niet per stuk of aantal dat je nodig hebt. Maar in dit geval: Die klemmetjes kom je via het forum echt wel weer kwijt ;-)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Afwatering Panda 169

Bericht door Poging2 »

BertPleizier schreef: 21 jun 2022 23:06 Zo was mijn reactie niet bedoeld hoor. Als je al eerdere slechte ervaringen met dealers heb gehad snap ik dat je gedachte daar niet het eerste naar uit gaan.
Geen probleem

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Afwatering Panda 169

Bericht door Poging2 »

Ik heb net even naar die Eper gezocht, qua catalogus lijkt dat sterk op wat ik uit het Vida systeem van Volvo ken (althans qua catalogus) en dat is inderdaad super handig, bedankt voor de tip.

Heeft Fiat trouwens zelf ook zo'n soort softwarepakket Of is het echt puur obd codes uitlezen?

Modder rond de veerpoten kan kloppen, ik las al ergens dat de latere Panda's daarvoor zelfs een gat in onderin de schotels hadden om water af te voeren. Bij mijn 2010 lijkt overigens alles wel verstopt achter plastic platen, dus als ik echt een keer grondig schoon wil maken dan zullen de wielen er even onderuit moeten en de plastic kappen eraf.

Dat gezegd hebbende, achter zijn de veren in redelijke staat van ontbinding, dus mogelijk stel ik het schoonmaken van die regionen uit tot het moment daar is om de ophanging te vervangen.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Afwatering Panda 169

Bericht door BertPleizier »

Zelf vind ik EPER echt heel onduidelijk voor de onderdelen. Zelfs als je zoekt op chassisnummer komen er vaak 3 of meer mogelijke onderdeelnummers uit. Voor mijn andere 2 auto's is de onderdelencatalogus waar ik eerder al over schreef veel duidelijker. Zodra je zoekt op VIN blijven alleen de onderdelen van jouw specifieke auto over.

Voor het uitlezen kun je Multi ECU Scan gebruiken. Dat programma is gratis te downloaden. Je hebt er wel de blauwe OBDII dongle (USB en niet de draadloze versie) en gekleurde kabelset voor nodig (ook te vinden op internet bij Fiat gerelateerde sites). De afzonderlijke BSI's worden met de verschillende kleuren kabeltjes uitgelezen. Zij maken een andere doorverbinding met de auto waardoor dit mogelijk is.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Afwatering Panda 169

Bericht door Poging2 »

BertPleizier schreef: 22 jun 2022 14:51 Zelf vind ik EPER echt heel onduidelijk voor de onderdelen. Zelfs als je zoekt op chassisnummer komen er vaak 3 of meer mogelijke onderdeelnummers uit. Voor mijn andere 2 auto's is de onderdelencatalogus waar ik eerder al over schreef veel duidelijker. Zodra je zoekt op VIN blijven alleen de onderdelen van jouw specifieke auto over.

Voor het uitlezen kun je Multi ECU Scan gebruiken. Dat programma is gratis te downloaden. Je hebt er wel de blauwe OBDII dongle (USB en niet de draadloze versie) en gekleurde kabelset voor nodig (ook te vinden op internet bij Fiat gerelateerde sites). De afzonderlijke BSI's worden met de verschillende kleuren kabeltjes uitgelezen. Zij maken een andere doorverbinding met de auto waardoor dit mogelijk is.
Ja ik zie wat je bedoeld inderdaad, dat is inderdaad niet altijd handig.

Ik had nog even zitten zoeken naar informatie over het uitlezen; De software en kabels heb ik al gevonden. Maar ik kan niet precies vinden welke dongle er benodigd is. Klopt het dat een willekeurige ELM327 USB interface zoals deze voldoende is?

https://www.astools.nl/obd2-scanner-elm ... anner.html

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”