Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen (edit 1 + draagarmen) (edit 2 + stuurkogels binnen en buiten)

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen (edit + draagarmen)

Bericht door BertPleizier »

Voor het vervangen van de stabilisatorstangetjes en motorsteunen heb ik geen speciaal gereedschap nodig gehad naast de standaard krik, 2 assteunen, ringsleutels, 5 mm imbus en wat schroevendraaiers. Alleen dop 18 heb ik moeten kopen, want die zit nooit standaard in je set en heb je wel nodig (rare maat).

Wat wel heel handig is om te hebben is een slagschroevendraaier (boormachine) en een luchtsleutel. Beide hoeven niet de wereld te kosten. Mijn luchtsleutel was € 25. Op een kleine compressor met 25 liter luchtvat kun je daar prima één voor één bouten mee los draaien. Tussendoor wordt de tank immers weer op druk gebracht.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen (edit + draagarmen)

Bericht door BertPleizier »

Vanmorgen beide draagarmen vervangen. Was op zich geen ingewikkelde klus: voorkant op assteunen zetten, 2 bouten los bij het subframe en een klein borgboutje bij de fuseekogel los en de draagarm wisselen.

Als je de draagarm weer monteert moet je de 3 bouten pas op moment vastzetten als de veerpoot wat is ingeveerd (dus even de krik onder het fuseehuis zetten terwijl de auto nog op assteunen zetten). Op deze manier komt er geen (zo weinig mogelijk) spanning op de rubberen bussen te staan zodra de auto weer op z'n wielen staat, want dan veer het geheel wat in.

Wat me daarbij nog opviel was het volgende: als de veerpoot is uitgeveerd (auto opgekrikt) was er geen speling te voelen op de stuurkogels. Zodra ik de krik onder het fuseehuis zette voelde ik een kleine speling op de linker stuurkogel. Die is dus ook niet 100% meer. Anders gezegd wordt de reparatielijst nog langer: beide stuurkogels vervangen van het merk TRW.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen (edit 1 + draagarmen) (edit 2 + stuurkogels)

Bericht door Robert100HP »

Netjes, het is allemaal niet zo moeilijk zeker met de filmpjes van Autodoc.
Het belangrijkste zijn de aanhaal momenten, die plaatsen ze erbij.
Nu nog uitlijnen anders slijten de banden snel

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen (edit 1 + draagarmen) (edit 2 + stuurkogels)

Bericht door BertPleizier »

Ja, dat moet als laatste. Het stuur staat nu na het vervangen van beide draagarmen scheef. In het verleden is de panda dus een keer uitgelijnd met half gare draagarmen, anders kan de sporing met nieuwe draagarmen nooit zo worden.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen (edit 1 + draagarmen) (edit 2 + stuurkogels)

Bericht door BertPleizier »

Vandaag weer tijd gehad om de werkzaamheden af te ronden. Niet alleen de benodigde onderdelen waren binnen, ook de HBM gereedschappen waren bezorgd.

De Panda aan de voorkant weer op 2 HBM 3 tons assteunen (zien er zeer degelijk uit) en aan beide zijden de binnenste- en buitenste stuurkogel vervangen inclusief stofhoezen van het merk TRW. Voor het los- en vastdraaien van de binnenste stuurkogels heb je speciaal gereedschap nodig. Deze tool bij HBM gekocht (HBM Universele Stuurstang sleutel, Stuurhuiseindsleutel 27 – 47 mm) voor € 9,99. Werkt prima, niet duur en je hebt hem echt nodig. Je sluit je 1/2" ratel er zo op aan. De binnenste kogels op 80 Nm vastgezet incl. een druppeltje locktite voor de zekerheid.

Extra vet in de stuurstang en -kogels gesmeerd (bijgeleverd) en de hoes er om. Origineel zitten er bij het stuurhuis 1-oors slangklemmen op, maar zonder het stuurhuis te demonteren kun je de bijbehorende tang om ze dicht te knijpen er niet op krijgen (te weinig ruimte). De nieuwe hoezen heb ik daarom met lekker ouderwetse draaislangklemmen gemonteerd. Werken altijd en schuin naar beneden toe kun je er prima bij om ze dicht te draaien. Maandag wordt de auto uitgelijnd en dan is alles weer nieuw aan de voorkant. Vorig jaar waren de veren, schokbrekers, toplagers en stofhoezen van de schokbrekers al vervangen.

Al bij al een prima doe-het-zelf klus met basisgereedschap als een doppenset, assteunen, schroevendraaiers, hamer, stanleymes en boormachine met verlengde bithouder om de slangklemmen snel (en makkelijk) dicht te draaien. Uurtje werk per kant. Links is iets minder ruimte beschikbaar dan rechts, maar nog steeds prima te doen. Ik raad het iedereen aan om (als je een buitenste stuurkogel vervangt) ook gelijk de binnenste kogels mee te vervangen inclusief de stofhoezen. Het is een paar tientjes duurder, maar daarna is het 1 x uitlijnen en je hebt er geen omkijken meer naar.

Origineel had ik TRW kogels op de Panda (ooit eens bij de dealer vervangen) en dat merk kun je dus ook gewoon aftermarket kopen. Heb je originele OEM kwaliteit voor een aftermarket prijs.

Net even snel de straat heen en weer gereden en het is nu stil met rijden. Geen gebonk en geklapper meer. Yes! Uiteindelijk toch best nog veel onderdelen die niet goed meer waren: stuurkogel links buiten, draagarm links, reactiearm stabilisatorstang links en 2 van de 3 motorsteunen.

Ow ja: ook gelijk de olie ververst met Total Quartz 9000 5W40 (gebruik ik ook in de andere auto). Origineel Fiat filter er op en hij kan er weer een jaar tegenaan.
Laatst gewijzigd door BertPleizier op 15 sep 2022 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen (edit 1 + draagarmen) (edit 2 + stuurkogels binnen en buiten)

Bericht door Robert100HP »

Zo kun je er weer zeker 60.000 tegenaan, in eerste instantie lijkt het heel erg kostbaar.
Maar als je alles op je gemak bij elkaar sprokkelt en bestelt waar je de beste prijs hebt.
Handig bent, beetje nadenkt, gereedschap hebt, niet bang bent voor vieze handen.
Voor je preventief onderhoud uit voor een fractie van het bedrag wat een garage rekent.
En ......het geeft veel voldoening. (y) (y) (y)

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen (edit + draagarmen)

Bericht door Robert100HP »

BertPleizier schreef: 05 sep 2022 16:06 Vanmorgen beide draagarmen vervangen. Was op zich geen ingewikkelde klus: voorkant op assteunen zetten, 2 bouten los bij het subframe en een klein borgboutje bij de fuseekogel los en de draagarm wisselen.

Als je de draagarm weer monteert moet je de 3 bouten pas op moment vastzetten als de veerpoot wat is ingeveerd (dus even de krik onder het fuseehuis zetten terwijl de auto nog op assteunen zetten). Op deze manier komt er geen (zo weinig mogelijk) spanning op de rubberen bussen te staan zodra de auto weer op z'n wielen staat, want dan veer het geheel wat in.

Wat me daarbij nog opviel was het volgende: als de veerpoot is uitgeveerd (auto opgekrikt) was er geen speling te voelen op de stuurkogels. Zodra ik de krik onder het fuseehuis zette voelde ik een kleine speling op de linker stuurkogel. Die is dus ook niet 100% meer. Anders gezegd wordt de reparatielijst nog langer: beide stuurkogels vervangen van het merk TRW.
Verwacht echt niet dat stuurkogels met een Fiat "plastiekje "erom, uit een andere fabriek komen dan de TRW /b producten

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Motorsteunen en stabilisatorstangetjes vervangen (edit 1 + draagarmen) (edit 2 + stuurkogels binnen en buiten)

Bericht door BertPleizier »

De stuurkogel die jaren geleden al eens door de Fiat dealer vervangen was had gewoon TRW er in staan.

Zoals ik al eerder schreef over de motorsteunen: daar waren de logo’s van Fiat uit weggeslepen. Van Fiat mag een OEM fabrikant het onderdeel niet aftermarket verkopen (in hun eigen verpakking) met een Fiat naam er in.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”