Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Fiat Panda 2012 lastig in de 5

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Royvi
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 dec 2022 10:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda Cool 2010
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Classic 2012
Has thanked: 1 time

Fiat Panda 2012 lastig in de 5

Bericht door Royvi »

Hallo allemaal,

Zelf ben ik al enige tijd in het bezit van een Fiat Panda uit 2010. Nu heeft mijn broertje recentelijk ook een Fiat Panda aangeschaft, deze is van het bouwjaar 2012. Er zat wat werk aan, dus voor een goede prijs kunnen kopen. Alles opgelost, echter blijft er één merkwaardig probleem over. De auto schakelt heel lastig in de vijf, je kunt er als het ware met de pook 'voorbij' waardoor het erg zoeken is. Mij leek het in eerste instantie een probleem in het schakelmechanisme bij de pook, aangezien het lijkt alsof de vergrendeling voor de achteruit eraf is. Echter kan ik niet eenvoudig het euvel vinden. Ik heb advies gezocht bij autogarages, maar daar word ik niet veel wijzer van. De ene autogarage geeft namelijk aan dat het een ring in de versnellingsbak is, waardoor de bak eraf zou moeten... De andere autogarage denkt dat het wel in het mechanisme zit...

Wellicht is iemand op dit forum bekend met het probleem. Weet iemand van jullie of dit een vaker voorkomend probleem is? En of er wellicht een bekende oplossing is?

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Fiat Panda 2012 lastig in de 5

Bericht door BertPleizier »

Om onderdelen uit te sluiten moet je het schakelmechanisme loskoppelen van de versnellingsbak. Is het probleem er dan nog, dan is de versnellingsbak niet de boosdoener. Vervolgens de schakelkabels ook loskoppelen van de pook en dan kun je het schakelmechanisme zelf uitsluiten als het probleem er dan nog is. Tot slot blijft dan de pook over als het probleem zich voor blijft doen.

ebele
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2020 13:04
1e Panda-achtige: Fiat Panda cool 2010
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Fiat Panda 2012 lastig in de 5

Bericht door ebele »

Blijft de 'knop' onder de pookknop niet omhoog zitten. De knop waarmee je hem in de achteruitversnelling zet? Wanneer deze niet goed naar beneden komt schiet hij inderdaad door bij het schakelen is mijn ervaring. Misschien licht smeren zodat hij wat beter makkelijker naar beneden glijdt? Je kunt hem ook 'gewoon' naar beneden duwen als hij wat blijft haken, stroef gaat.

Royvi
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 dec 2022 10:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda Cool 2010
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Classic 2012
Has thanked: 1 time

Re: Fiat Panda 2012 lastig in de 5

Bericht door Royvi »

Dank voor de reacties!
De ‘knop’ lijkt wel naar beneden te gaan. Kan hem niet verder terugduwen. Ik ga aan de slag om e.e.a. uit te sluiten.

Royvi
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 dec 2022 10:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda Cool 2010
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Classic 2012
Has thanked: 1 time

Re: Fiat Panda 2012 lastig in de 5

Bericht door Royvi »

Wellicht nog wel netjes om af te sluiten mocht iemand hetzelfde probleem ervaren.
Het probleem nooit kunnen vinden, zelf niet en ik heb ook nog twee autogarages er naar laten kijken. De versnellingsbak goed en het schakelmechanisme/kabels goed.

Vermoeden is dat het in het mechanisme van de schakelpook zit, meerdere plekken iets versleten (o.a. loopvlak waar de 'knop' onder de pookknop tegenaan loopt). Vervangen van dit systeem kan altijd nog. Dus nu een stukje plastic op de knop onder het pookje geschroefd, geborgd met loctite. Beetje beun, maar werkt wel. Schakelt nu alweer kilometers soepel en zonder problemen.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”