Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Motor verzuipt bij wegrijden met koude motor

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Berggeit
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2023 15:34
1e Panda-achtige: 65 2013 Edizione Cool

Motor verzuipt bij wegrijden met koude motor

Bericht door Berggeit »

Beste mensen,

Dit is mijn eerste post op dit forum. Mijn tot nu toe trouwe panda 3 TwinAir 65 uit 2013 heeft sinds kort een makement. Ik ben benieuwd of iemand het zelfde probleem is tegengekomen en wat een oplossing kan zijn.

Vorige week reed ik weg en binnen een paar minuten viel de motor terug in toeren en daarna uit. Daarna startte de motor niet meer. Ik heb van de garage begrepen dat de motor was verzopen. De monteur had de cilinders vrij gemaakt en geconstateerd dat de compressie in de motor laag is. De monteur liet de auto stationair draaien en na een praatje reed ik weg. De auto reed normaal en alles voelde zoals gebruikelijk. Die zelfde avond deed het probleem zich echter nog een keer voor. Ik had de motor toen ook niet volledig op laten warmen voor ik weg reed. Ik kon de motor wel starten door 10 minuten te wachten en daarna herhaaldelijk de motor proberen te starten. Wanneer de motor volledig is opgewarmd (volgens de temperatuur meter) rijd de auto normaal.

Mijn vermoeden is dat de choke kapot is en te veel brandstof injecteert wanneer de motor nog koud is. Nu heb ik begrepen dat de choke in het gasklephuis is geïntegreerd en dat is een dure grap. Ik voeg mij af of er wellicht nog andere mogelijke oorzaken zijn die ik eerst kan uitsluiten voordat ik het gasklephuis vervang.

Alvast bedankt voor het advies.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Motor verzuipt bij wegrijden met koude motor

Bericht door Erik 319 »

Een gasklephuis kan gereinigd worden. Er slijt niet veel aan. Maar een lage compressie klinkt minder positief.
Heeft de auto veel kilometers gedraaid?
De twinair module zou ook wel eens het probleem kunnen veroorzaken en dat is al helemaal niet leuk.
Zit de olie er al lang in en is het wel de goede viscositeit.
Ik heb ook een 65pk uit 2013 met 99000 km er op en die is vanaf de 1e beurt altijd ververst met 0w30.
312=500 319=Panda.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Motor verzuipt bij wegrijden met koude motor

Bericht door 2cv6 »

Moderne auto's hebben geen choke meer. De benzine wordt met injectoren in gespoten en een computer bepaald hoeveel er moet worden ingespoten. Als er teveel wordt ingespoten (verzuipen), kan het zijn dat de computer niet de juiste informatie van de sensoren binnen krijgt. Kan zijn dat de temperatuur sensor defect is. Het is ook mogelijk dat een injector blijft hangen.
Ik heb zelf twee keer met een verzopen Twinair gestaan. Volgens de monteur van de ANWB kon dat komen door zeer korte stukjes te rijden. Bij mij is dat van dat ik de auto vanaf de oprit naast het huis even op straat zet en later weer terug. Ik kreeg het advies om maar een blokje om te rijden i.p.v. deze korte stukjes.
En hoe heeft de monteur bepaald dat de compressie te laag is? heeft hij dat gemeten? Zo als Erik aangeeft is de olie bij deze motoren zeer belangrijk. De juiste viscositeit, en regelmatig verversen.

Berggeit
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2023 15:34
1e Panda-achtige: 65 2013 Edizione Cool

Re: Motor verzuipt bij wegrijden met koude motor

Bericht door Berggeit »

Erik 319 schreef: 11 jan 2023 16:14 Een gasklephuis kan gereinigd worden. Er slijt niet veel aan. Maar een lage compressie klinkt minder positief.
Heeft de auto veel kilometers gedraaid?
De twinair module zou ook wel eens het probleem kunnen veroorzaken en dat is al helemaal niet leuk.
Zit de olie er al lang in en is het wel de goede viscositeit.
Ik heb ook een 65pk uit 2013 met 99000 km er op en die is vanaf de 1e beurt altijd ververst met 0w30.
De auto heeft 145000 km op de teller en 10000 km geleden een beurt gehad. De olie er ververst met 0w30 zoals je aangeeft. Zou het probleem ontstaan door een verontreiniging van het gasklephuis? En hoe zou ik vast kunnen stellen dat het aan de twinair module ligt?

Berggeit
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2023 15:34
1e Panda-achtige: 65 2013 Edizione Cool

Re: Motor verzuipt bij wegrijden met koude motor

Bericht door Berggeit »

2cv6 schreef: 11 jan 2023 18:01 Moderne auto's hebben geen choke meer. De benzine wordt met injectoren in gespoten en een computer bepaald hoeveel er moet worden ingespoten. Als er teveel wordt ingespoten (verzuipen), kan het zijn dat de computer niet de juiste informatie van de sensoren binnen krijgt. Kan zijn dat de temperatuur sensor defect is. Het is ook mogelijk dat een injector blijft hangen.
Ik heb zelf twee keer met een verzopen Twinair gestaan. Volgens de monteur van de ANWB kon dat komen door zeer korte stukjes te rijden. Bij mij is dat van dat ik de auto vanaf de oprit naast het huis even op straat zet en later weer terug. Ik kreeg het advies om maar een blokje om te rijden i.p.v. deze korte stukjes.
En hoe heeft de monteur bepaald dat de compressie te laag is? heeft hij dat gemeten? Zo als Erik aangeeft is de olie bij deze motoren zeer belangrijk. De juiste viscositeit, en regelmatig verversen.
Goed om te weten, ik rijd echter lange afstanden op de snelweg naar werk. Heeft de gasklephuis een eigen temperatuur sensor? Kan ik dat ergens opzoeken? De motor temperatuur klopt wel en het verloop is normaal. Ik vermoed dat er meerdere temperatuursensoren zijn, maar ik heb dat niet kunnen bevestigen :(.

Volgens mij heeft de monteur de compressie gemeten. Hij heeft de auto ook uitgelezen, maar er waren geen foutcodes.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Motor verzuipt bij wegrijden met koude motor

Bericht door Erik 319 »

Ik heb zelf nooit problemen gehad met mijn Panda maar er zijn hier mensen die dat wel hebben gehad met de twinairmodule.
Helaas duurt het vaak wat lang voor er een reactie volgt.
312=500 319=Panda.

Berggeit
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2023 15:34
1e Panda-achtige: 65 2013 Edizione Cool

Re: Motor verzuipt bij wegrijden met koude motor

Bericht door Berggeit »

Best mensen,

Hierbij nog terugkoppeling over de situatie. Het gasklephuis is vervangen met een 2e hands onderdeel en de olie is ververst en nu rijd de auto normaal. Het probleem lijkt dus toch in het gasklephuis te zitten.

Bedankt voor de tips!

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Motor verzuipt bij wegrijden met koude motor

Bericht door Erik 319 »

Fijn dat ie weer goed rijdt.👍🏻
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Re: Motor verzuipt bij wegrijden met koude motor

Bericht door Kanerr »

Altijd fijn een terugkoppeling. Goed dat hij weer lekker rijdt!
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”