Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Versnellingsbak 4x4 gekocht, maar gaat die wel passen??

Alles met betrekking tot de Panda 4x4

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Hans040
Forumgebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:03
Locatie: Valkenswaard

Versnellingsbak 4x4 gekocht, maar gaat die wel passen??

Bericht door Hans040 »

(ik schrijf dit bericht voor de tweede keer omdat de upload van een foto het bericht heeft gewist en foto niet up heeft geload, nu doe ik geen foto's meer uploaden!)

Hoi Allemaal,

Vandaag heb ik een Panda 4x4 bak gekocht van vermoedelijk helaas het type Mark 1, terwijl ik een Mark 2 nodig heb. Omdat ik in Noord-Frankrijk stond heb ik die bak toch maar meegenomen, ook omdat die in een koop zat met een witte (grijs kenteken) 1991 Panda 4x4 met goede harde carrosserie, cart griss, twee volledig lederen voorstoelen, een stotterende motor en een mindere bak, maar met spijkerbanden!

Deze bak zat bij die 91-er dus dacht ik dat het wel dezelfde bak zou zijn, maar niet want de bak zat aan een motor met grote ronde zwarte luchfilter. Tevens heb ik dus een motor, een cardanas, en een achteras erbij gekocht (all-in-1-daeltje).

Past een Mark 1 versnellingsbak ook onder een Mark 2, zo neej kan ik aanpassen iets, zo echt niet bij deze ook te ruil voor een Mark 2 bak of te koop. Iemand toevallig behoefte aan een achteras met veren, een cardanas van een Mark 1 mochten deze niet passen op een Mark 2?

Dus bij deze advies gevraagd!

Mvgr. Hans

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: Versnellingsbak 4x4 gekocht, maar gaat die wel passen??

Bericht door alfredo »

ik heb wel belang bij de achteras met veren zeh maar wat je er voor wilt hebben

alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Hans040
Forumgebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:03
Locatie: Valkenswaard

Re: Versnellingsbak 4x4 gekocht, maar gaat die wel passen??

Bericht door Hans040 »

Hoi Alfredo,
Mij vraag is past die versnellingbak van een 'mark 1' onder mijn 'mark 2'? Wat denk jij?
Indien het niet past probeer ik eerst de complete set (4x4 bak 'mark 1' + motor + cardan + achteras met veren + voorwielophanging (helaas geen 4x4 inschakelpookje + 4x4 dashbord) als set te verkopen voor ca. 300,- euro of zo. Interessant voor iemand met een 'Mark 1' Panda 4x4 of om zijn 'Mark 1' tweewielaandrijf-Panda om te bouwen naar Panda 4x4.
Gaat die achteras van een 'mark 1' wel passen op een 'mark 2'?
Voor een prijsidee voor de losse achteras + veren mail me even op: hansvanoosten at hotmail punt com (Heb ik even zo geschreven zodat ik niet nog meer spam krijg, natuurlijk geen spacies gebruiken.)
Gr. Hans (Valkenswaard)

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Versnellingsbak 4x4 gekocht, maar gaat die wel passen??

Bericht door aribold »

Achteras, bladveren en cardanas zijn uitwisselbaar tussen MK1 en MK2.
De bak van een MK1 past helaas niet niet op de motor van een MK2. Misschien kun je de ingewanden van de bak transplanteren, maar dat durf ik niet stellig te zeggen. De motor van MK1 zal niet passen in de MK2 vanwege andere bevestigingspunten van de motorsteunen.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: Versnellingsbak 4x4 gekocht, maar gaat die wel passen??

Bericht door alfredo »

75 euro voor de achter as
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Hans040
Forumgebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:03
Locatie: Valkenswaard

Re: Versnellingsbak 4x4 gekocht, maar gaat die wel passen??

Bericht door Hans040 »

Hoi Allemaal,
Zou een tweede (derde) Panda-kenner kunnen bevestigen dat een 'mark 1' 4x4 versnellingsbak niet past op een 'mark 2' Panda 4x4? (Ja, jah, ook hier wil met een second opinion!)

Mocht ie echt niet passen dan ga ik eerst met de hele set adverteren, mocht die zo niet weggaan met de delen, en dan wil ik natuurlijk eerst de 4x4 bak wegdoen want daar heb ik echt niets aan begrijp ik, en aan de cardan en achteras wel.

Gr. Hans

Gebruikersavatar
Rob Peereboom
Forumgebruiker
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 aug 2004 13:08
Locatie: Amsterdam
Been thanked: 1 time

Re: Versnellingsbak 4x4 gekocht, maar gaat die wel passen??

Bericht door Rob Peereboom »

Hallo Hans, in een "MKI" zit een 965cc motor, geen fire. De bak zal dus niet passen. Wel zou je er "redelijk simpel" een 4x4 marbella van kunnen bouwen.....

Rob

Hans040
Forumgebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:03
Locatie: Valkenswaard

Re: Versnellingsbak 4x4 gekocht, maar gaat die wel passen??

Bericht door Hans040 »

Hoi Allemaal,

Ik heb de Panda 4x4 stuf nu 'exclusief' aangeboden onder 'te koop onderdelen' op de Fait Panda Club-site, over ca. een week zet ik een advertentie op marktplaats.

Dus als iemand in eerste instantie geinteresseerd is in de set? Of anders op een deel daarvan wil bieden? Laat maar horen!

Gr. Hans (Valkenswaard)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Versnellingsbak 4x4 gekocht, maar gaat die wel passen??

Bericht door Panda 500 »

Wel érg laat, dit antwoord, maar ik ben nu met een gelijkaardige zaak bezig. Ik heb inmiddels ontdekt dat volgens mij alleen het koppelingshuis verschilt naargelang je een Firemotor hebt of een vroegere met zijdelingse nokkenas.
De beide types koppelingshuis passen volgens mij alletwee op de bak zelf, eender welk type.
Ik heb inmiddels mijn 4x4-bak eruit liggen en tijdelijk een enkel-voorwielaandrijvingsbak gemonteerd. Ik ga de 4x4 bak reviseren (in principe alleen lagers vervangen) en zal dan nog eens verder kijken naar de eventuele verschillen. Bedoeling is er de verhoudingen van een gewone bak in te steken, omdat de 4x4 toch wel erg kleine verhoudingen heeft. In principe moet "gewoon" het tweede kroonwiel, dit voor de achteraandrijving, supplementair op het differetieeel gemonteerd worden, met dezelfde (langere!) bouten. Natuurlijk is het dan goed uitkijken of er geen andere problemen opduiken. Anders zal ik hem gewoon met de kleine verhoudingen terug in elkaar moeten steken...

Hoe staat het inmiddels met jou project (als het sowieso nog bestaat...)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Versnellingsbak 4x4 gekocht, maar gaat die wel passen??

Bericht door bero »

Ben je niet bang dat je dan problemen krijgt met het rijden in 4x4? De versnelling wordt dat best lang om het hele zwikje aan het draaien te krijgen..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Versnellingsbak 4x4 gekocht, maar gaat die wel passen??

Bericht door Panda 500 »

Inderdaad, dat is de vraag! Ik heb een paar oude bakken liggen, en heb al de keuze gemaakt om de inwendige assen (primair en secundair én kroonwiel) van een seicento 900cc te nemen. Die heeft de kleinste "normale" verhoudingen van wat ik ter beschikking heb. Ik besef dat ik geen echt terreinwerk of steile hellingen meer zal kunnen nemen, maar dat doe ik ook nooit! Ik gebruik hem altijd gewoon op de weg, en hoop misschien bij dikke sneeuw hem eens in 4X4 te kunnen zetten... ;-) . Al begrijp ik en vind ik het ergens ook wel jammer dat er op die manier iets verloren gaat.

Ik heb er tijdelijk een enkel-voorwielaandrijvingsbak van een 1100 onder gestoken, en bovendien de grootst mogelijke (zomer-)bandenmaat (145-80 x 13). Ik merk dat hij dit zelfs in 5de nog amper aankan, en dus in 4de zelfs hogere snelheid kan halen dat in 5de.( Dit staat ook zo in de handleiding, meen ik...)
Daarom mijn plan er die seicento-verhoudingen in te monteren.
De totale eindverhoudingen (motor rpm / wielen rpm) heb ik bij benadering als volgt gemeten (rotaties ingaande as van de bak tellen tov de differentieelomwentelingen):

1ste van de 4x4 is sowieso heel klein : 21/1
Voor gewoon gebruik mag je met de 4x4 in 2de vertrekken, dat is dan 11/1, 3de: 7,2/1, 4de: 5,4/1 en zijn 5de is 4/1.
(Die 11/1 is eigenlijk wat aan te de grote kant vind ik!)

Voor de Seicentobak: 1ste: 16/1, 2de: 8,25/1 dan 3de:5,5/1, 4de: 4/1 en 5de 3,5/1
mijn huige 1100-bak: 1ste: 13,75/1, 2de: 7,25/1, 3de: 4,75, 4de: 3,4/1 en 5de: 3/1

Ik merkte tijdens de Ardennenrit, daar mijn 1ste defect was (hard daveren) dat ik in 2de (dus 11/1) moeilijk de bergop van de camping kon nemen!!! Ik denk met die seicento-verhoudingen (1ste is dus 16/1) een gulden middenweg zal bereiken...
Dit alles natuurlijk indien de verdere inbouw van het tweede kroonwiel geen probleem zal opleveren. Anders wordt het gewoon weer de originele toestand. Ik rij op de snelweg toch maar zo'n goeie 100km/u, en dat deed de 4x4 nog redelijk zuinig: ongeveer 6,5l/100km ann zo'n 4000rpm (berekende waarde)

Ik moet dringend een toerenteller inbouwen! Een goeie tip?

Plaats reactie

Terug naar “Panda 4x4”